dc.contributor.advisor | Gattiboni, Bruna Dalcin | |
dc.creator | Santos, Débora Cristina Guimarães | |
dc.date.accessioned | 2018-10-29T15:13:01Z | |
dc.date.available | 2018-10-29T15:13:01Z | |
dc.date.issued | 2018-06-29 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14703 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | One of the great challenges of the Brazilian educational system is to ensure, in all its spheres, the right to a quality education for all. However, the difficulties encountered in guaranteeing, respecting and accepting the cultural diversity found in our country is a factor that problematizes the process of improvement of the Brazilian education system. In this sense, the present research arises with the intention of presenting, democratic management as a possible means to remedy such problematization, which involves improving the quality of teaching in Brazilian public schools. This monograph uses bibliographical research to present an analysis about the topic of democratic school management, theoretically raising information about the benefits that the implementation of democratic management brings to cultural diversity. It also highlights the legal and normative aspects that guide the processes of this kind of management, as well as the perspectives raised in the implementation of the democratic process in school management. The effectiveness of democratic management benefits the educational institution, enabling the achievement of the autonomy necessary to conduct a teaching / learning process based on the real needs presented by the students. Finally, the reader should have an informative and reflective content on the importance of democratic school management and its contribution to the improvement of the Brazilian educational system. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Sistema educacional | por |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Educational system | eng |
dc.title | Gestão escolar democrática: desafios e perspectivas | por |
dc.title.alternative | Democratic school management: challenges and perspectives | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Um dos grandes desafios do sistema educacional brasileiro é de garantir em todas as suas esferas, o direito a uma educação de qualidade para todos. Porem, as dificuldades encontradas em garantir, respeitar e aceitar a diversidade cultural encontrada em nosso país é um fator que problematiza o processo de melhoria do sistema de ensino brasileiro. Nesse sentido, a presente pesquisa surge com o intuito de apresentar, a gestão democrática como um possível meio para sanar tal problematização, que envolve a melhoria da qualidade de ensino nas escolas públicas brasileiras. A presente monografia utiliza a pesquisa bibliográfica para apresentar uma analise acerca do tema gestão escolar democrática, levantando informações de forma teórica acerca dos benefícios que a implementação da gestão democrática traz a diversidade cultural. Salientando ainda, os aspectos legais e normativos que norteiam os processos de tal tipo de gestão, assim como também, as perspectivas levantadas na efetivação do processo democrático na gestão escolar. A efetivação da gestão democrática beneficia a instituição de ensino, possibilitando a conquista da autonomia necessária para conduzir um processo de ensino/aprendizagem baseado nas necessidades reais apresentadas pelos educandos. Buscando por fim, oportunizar ao leitor um conteúdo informativo e reflexivo sobre a importância da gestão escolar democrática e a sua contribuição para a melhoria do sistema educacional brasileiro. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |