dc.contributor.advisor | Furquim, Alexandra Silva dos Santos | |
dc.creator | Silva, Letícia | |
dc.date.accessioned | 2018-11-06T14:21:10Z | |
dc.date.available | 2018-11-06T14:21:10Z | |
dc.date.issued | 2018-06-29 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14755 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This paper had as its overall objective to comprehend the contribution of the school management regarding the inclusion of students with disabilities and special educational needs in two municipal school in Jaguari/RS, the chosen schools were an early childhood education school and an elementary school. In this context, it was intended to identify the strategies put into action by the school management regarding the movement of inclusion of this public into a regular school. The research was characterized as a qualitative research, and a semi-structured questionnaire and the Pedagogical Project of the schools were used as instruments of data collection. The questionnaire was answered by two principals and two pedagogical coordinators, representing the management team of two municipal schools of Jaguari/RS. In order to write this paper were utilized, as theoretical input, the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (PNEEPEI), the Brazilian Law of Inclusion of the Person with Disabilities and studies related to School Management and Special Education. Among the writers which based this paper we can find Caregnato (2006), Mutti (2006), Gadotti (2004), Glat (2012), Antunes (2012), Gonçalves (2015), Libâneo (2004), Luck (2006), Mendes (2014), Vilaronga (2014), Zerbato (2014), Milanesi (2012), Silva (2009) and Yin (2001). From the data obtained, it was possible to identify that the participants of the research do not know much related to the context of Special Education and they have questions regarding how to promote inclusion in school. Therefore, it was possible to understand that a clarification concerning the service of Special Education in both schools, as well as the role, operation and organization of the AEE and the target audience to be served by this teaching method is needed. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Inclusão | por |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Inclusion | eng |
dc.subject | Special education | eng |
dc.title | Gestão e inclusão: o contexto de duas escolas municipais de Jaguari/RS | por |
dc.title.alternative | Management and inclusion: the context of two municipal schools in Jaguari/RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sobradinho, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho teve como objetivo geral compreender a contribuição da gestão escolar para a inclusão dos alunos com deficiência e necessidades educacionais especiais em duas escolas municipais de Jaguari/RS, sendo uma escola de educação infantil e uma escola de ensino fundamental. Nesse contexto, pretendeu-se identificar as estratégias postas em ação pela gestão escolar frente ao movimento de inclusão desse público na escola comum. A pesquisa caracterizou-se como uma pesquisa de cunho qualitativo e como instrumentos de coleta de dados foram utilizados questionário semiestruturado e o Projeto Pedagógico das escolas. O questionário foi respondido por dois diretores e duas coordenadoras pedagógicas, representantes da equipe gestora de duas escolas municipais de Jaguari/RS. Para a escrita do trabalho foram utilizados como aportes teóricos a Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (PNEEPEI), a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência e estudos referentes à Gestão Escolar e Educação Especial. Dentre os autores que embasaram a escrita estão Caregnato (2006), Mutti (2006), Gadotti (2004), Glat (2012), Antunes (2012), Gonçalves (2015), Libâneo (2004), Luck (2006), Mendes (2014), Vilaronga (2014), Zerbato (2014), Milanesi (2012), Silva (2009) e Yin (2001). A partir dos dados obtidos foi possível identificar que os participantes da pesquisa possuem pouco conhecimento em relação ao contexto da Educação Especial e que possuem dúvidas quanto ao como promover a inclusão na escola. Assim foi possível compreender que é necessário um trabalho de esclarecimento quanto ao serviço de Educação Especial nas duas escolas, bem como o papel, funcionamento e organização do AEE e o público alvo a ser atendido por essa modalidade de ensino. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |