dc.contributor.advisor | Miranda, Natália Pergher | |
dc.creator | Peruzzo, Cátia Maria Armelin | |
dc.date.accessioned | 2018-11-07T11:55:12Z | |
dc.date.available | 2018-11-07T11:55:12Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14767 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This monographic work aims to analyze the role of the manager towards education,
from the perspective of democratic management, in order to add reflections to enrich
my professional work in the Municipal Secretariat of Education, Sports, Leisure and
Youth in Veranópolis / RS, as Special Education Adviser. From this perspective, the
role of school administrators, their conceptions and practices, is of paramount
importance in today's democratic educational context. My experiences are at the
heart of this work that has as a methodological basis the life story. The theoretical
framework was constructed from the following authors: Oliveira (2007), Nóvoa (1992),
Moor (2013), Dewey (1960), Paro (2007), Lück (1996), Wittmann (2004), Drabach
and Mousquer 2009). Therefore, the focus is on highlighting the idea that democratic
management is already a social and political reality in which the manager must be
able to receive suggestions from other members of the school and the community
through dialogue, reflection and criticism , in order to make decisions collectively and
in favor of the group. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Professor | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | História de vida | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Teacher | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Life's history | eng |
dc.title | Gestão democrática e o papel do gestor na escola pública: reflexões a partir de uma história de vida | por |
dc.title.alternative | Democratic management and the role of the manager in the public school: reflections from a life history | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São Francisco de Paula, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho monográfico tem por objetivo analisar o papel do gestor frente à
educação, a partir da perspectiva da gestão democrática, a fim de acrescentar
reflexões para enriquecer o meu fazer profissional na Secretaria Municipal de
Educação, Esporte, Lazer e Juventude em Veranópolis/RS, como Orientadora da
Educação Especial. Nessa perspectiva, o papel do gestor escolar, suas
concepções e práticas, é de suma importância no contexto educacional
democrático na atualidade. Minhas vivências estão no cerne desse trabalho que
tem como base metodológica a história de vida. O referencial teórico se construiu a
partir dos seguintes autores: Oliveira (2007), Nóvoa (1992), Moor (2013), Dewey
(1960), Paro (2007), Lück (1996), Wittmann (2004), Drabach e Mousquer (2009).
Portanto, tem-se como foco destacar a ideia de que a gestão democrática já é uma
realidade social e política em que o gestor deve estar apto a receber sugestões dos
demais membros da escola e da comunidade, através do diálogo, da reflexão e da
crítica, a fim de tomar decisões coletivamente e em prol ao grupo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |