dc.contributor.advisor | Zambon, Luciana Bagolin | |
dc.creator | Gulart, Clenir Nunes do Espirito Santo | |
dc.date.accessioned | 2018-11-07T14:42:12Z | |
dc.date.available | 2018-11-07T14:42:12Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14770 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This paper discusses the challenges and perspectives for effective democratic management, aiming to understand the importance of the process of building democratic management in public schools. It was tried to answer the following problem: What are the challenges and the perspectives for effective democratic and participatory management in the school context? For that, a field study was carried out, with a qualitative approach, of the case study type, in a Municipal School of Early Childhood Education in the city of Santana do Livramento / RS. The information was collected through interviews with representatives of the different segments of the school: four (4) teachers, four (4) employees and four (4) parents of students. From the information collected, it is noticed that there is consensus among all the interviewees about the understanding of democratic management as one that promotes the participation and involvement of all in the decision making related to the school. However, they identify some difficulties to effect this participation, especially related to the possibilities of working parents to be able to participate in the actions promoted by the schools. The results still point to the need for the school to promote more effective mechanisms to mobilize parents to participate in decision-making spaces on educational work. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Escola de educação infantil | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | School of early childhood education | eng |
dc.title | Gestão democrática em uma escola de educação infantil no município de Santana do Livramento/RS: desafios e perspectivas | por |
dc.title.alternative | Democratic management in a school of children education in the municipality of Santana de Livramento: challenges and perspectives | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho aborda os desafios e perspectivas para efetivação da gestão democrática, tendo como objetivo compreender a importância do processo de construção da Gestão democrática na escola pública. Buscou-se responder o seguinte problema: Quais são os desafios e as perspectivas para efetivação da gestão democrática e participativa no contexto escolar? Para tanto, foi realizada pesquisa de campo, de abordagem qualitativa, do tipo estudo de caso, em uma Escola Municipal de Educação Infantil do município de Santana do Livramento/RS. As informações foram coletadas mediante realização de entrevistas com representantes dos diferentes segmentos da escola: quatro (4) professores, quatro (4) funcionários e quatro (4) pais de alunos. A partir das informações coletadas, percebe-se que há consenso entre todos os entrevistados sobre a compreensão da gestão democrática como aquela que promove a participação e envolvimento de todos na tomada de decisões relacionadas à escola. Porém, identificam algumas dificuldades para efetivar essa participação, em especial relacionadas às possibilidades dos pais trabalhadores conseguirem participar das ações promovidas pelas escolas. Os resultados ainda apontam para a necessidade de a escola promover mecanismos mais eficazes para mobilizar os pais na participação em espaços decisórios sobre o trabalho educativo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |