dc.contributor.advisor | Leão, Débora Ortiz de | |
dc.creator | Rosa, Paulo Oberdan Gomes da | |
dc.date.accessioned | 2018-11-14T13:27:19Z | |
dc.date.available | 2018-11-14T13:27:19Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14833 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2015. | por |
dc.description.abstract | In the present study aimed to analyze the obstacles faced by the institution, in the school management, referring to the participation of parents and / or guardians and those involved know the importance of their participation in this process is an egalitarian tool for performing a civic education. Its general objective is to understand the ways in which the community participates in decisions about the destiny of the school. It presents, a study on school management, democratic and participative management, participative school management and the reality and the role of the manager in the public school. The research aims to reflect, together with the school community, on the concept of democratic management; to discuss with the school community the means to achieve democratic management in school. In addition to the bibliographic research, a field research was carried out, contact with the community occurred in person, both in the homes of those involved and in the school. Being a qualitative approach, a case study, data were collected mainly through participant observation and recorded in a field diary. Analyzing the actions of the institution, based on the purposes of management, meet the legal requirements in the School Management contemplating the stage of development and the prospect of building a Democratic Participative Management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Conscientização | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Awareness | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.title | Perspectivas em uma gestão escolar participativa: estudo de caso em uma escola do campo em São Francisco de Paula – RS | por |
dc.title.alternative | Perspectives on a school participative management: case study on a field school in San Francisco de Paula - RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São Francisco de Paula, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | No presente trabalho buscou-se analisar os obstáculos enfrentados pela instituição, na gestão escolar, referente à participação dos pais e/ou responsáveis e se os envolvidos sabem a importância de sua participação nesse processo que é uma ferramenta igualitária para execução de uma formação cidadã. Como objetivo geral procurou-se compreender as maneiras pelas quais a comunidade participa das decisões sobre o destino da escola. Para tanto, expõe um estudo sobre gestão escolar, gestão democrática e participativa, gestão escolar participativa e a realidade e o papel do gestor na escola pública. A pesquisa apontou como objetivos específicos: refletir, juntamente com a comunidade escolar, sobre o conceito de gestão democrática; discutir com a comunidade escolar os meios para a concretização da gestão democrática na escola. Além da pesquisa bibliográfica, realizou-se uma pesquisa de campo. O contato com a comunidade ocorreu de forma presencial, tanto nas residências dos envolvidos como na escola. Sendo uma abordagem qualitativa, um estudo de caso. Os dados foram recolhidos principalmente através de observação participante estando registrados em um diário de campo. Analisando se as ações da instituição, baseados nos fins da gestão, cumprem as disposições legais na Gestão Escolar contemplando a etapa de desenvolvimento e a perspectiva de construção de uma Gestão Democrática Participativa. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |