dc.contributor.advisor | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.creator | Tedesco, Jéssica Cristina | |
dc.date.accessioned | 2018-11-20T10:21:53Z | |
dc.date.available | 2018-11-20T10:21:53Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14855 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This work places the Political-Pedagogical Project at the center of the study in order to achieve democracy in the management of public schools. The first chapter turns to the legislative and historical part of the Political-Pedagogical Project as a way of understanding the current moment. In the second chapter, the theoretical basis leads to an understanding of why the Political-Pedagogical Project is important in the daily life of the school, in a vision of democratic management and teaches how to construct and use it. The third chapter encompasses the Political-Pedagogical Project and its importance in a more specific way in Early Childhood Education leading to the understanding that at this stage of Basic Education, the curriculum should be based on the child as protagonist, with a significant pedagogical proposal for children under five years. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | PPP (Projeto político-pedagógico) | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Pedagogical political project | eng |
dc.subject | Child education | eng |
dc.title | A importância do projeto político-pedagógico para a consolidação da gestão democrática na escola pública de educação infantil | por |
dc.title.alternative | The importance of the political-pedagogical project for the consolidation of democratic management in the public school of children education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São Francisco de Paula, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho coloca o Projeto Político-Pedagógico no centro do estudo a fim de atingir a democracia na gestão das escolas públicas. O primeiro capítulo volta-se à parte legislativa e histórica do Projeto Político-Pedagógico como forma de compreender o momento atual. No segundo capítulo, o embasamento teórico leva à compreensão do porque o Projeto Político–Pedagógico é importante no cotidiano da escola, numa visão da gestão democrática e ensina como construí-lo e utilizá-lo. O terceiro capítulo engloba o Projeto Político–Pedagógico e sua importância de forma mais específica na Educação Infantil levando a compreender que nesta etapa da Educação Básica, o currículo deve ter por base a criança como protagonista, com uma proposta pedagógica significativa para as crianças menores de cinco anos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |