dc.contributor.advisor | Maraschin, Mariglei Severo | |
dc.creator | Müller, Ângela Denise Riske | |
dc.date.accessioned | 2018-11-26T12:07:03Z | |
dc.date.available | 2018-11-26T12:07:03Z | |
dc.date.issued | 2015-11-28 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14932 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2015. | por |
dc.description.abstract | The research reflects on the continuing education management, having a networking perspective, and seeks knowing the teachers, the Municipal Department of Education and Youth managers, and the municipal education system of Santa Rosa, Rio Grande do Sul conceptions, in relation to the implemented continuing education processes, and the autonomous formation mechanisms of the subjects. It results from the need to reflect on the effectiveness of the continuing education programs and autonomous processes in order to qualify the teaching process. It presents a parallel between the conception of the teachers and the managers, through a questionnaire with open questions, the relevant legislation to the subject and bibliographic research. It is divided into five chapters: the methodology used in the research, of qualitative nature, by the case study and the content analysis, involving educational and school managers and teachers; the conceptions regarding the continuing education term, considering the managers and teachers views, the educational legislation and the bibliographic reference; the continuing education in network as a possibility to qualify those processes and meet the expectations; the limits and the challenges that the continuing education presents, both individually and collective; and the professional profile who chooses the teaching profession faced with the contemporary challenges. In conclusion, it is necessary that the professional education is engaged with the continuing education, autonomous or networking, as a requirement inherent to the profession. With the changes and technological advances other instruments can contribute to the pedagogical action and the teacher must take possession of them. It also points to the need of schools and school systems provide conditions to the continuing education, but also for teachers who need to be proactive and seek mechanisms for their own formation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Desafios e limites | por |
dc.subject | Trabalho em rede | por |
dc.subject | Continuing education | eng |
dc.subject | Challenges and limits | eng |
dc.subject | Networking | eng |
dc.title | A formação continuada de professores: um trabalho em rede | por |
dc.title.alternative | Teachers continuing education: a networking | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A pesquisa reflete acerca da gestão da formação continuada, tendo a perspectiva do trabalho em rede, e procura conhecer as concepções dos professores, dos gestores da Secretaria Municipal de Educação e Juventude e das escolas de Ensino Fundamental da rede municipal de ensino de Santa Rosa, RS, em relação aos processos de formação continuada implementados, e os mecanismos de formação autônoma dos sujeitos. Resulta da necessidade de refletir sobre a efetividade de programas de formação continuada e processos autônomos para qualificar o processo de ensino. Apresenta paralelo entre a concepção dos professores e gestores, pela realização de questionário com questões abertas, a legislação pertinente e pesquisa bibliográfica. Divide-se em cinco capítulos: a metodologia empregada na pesquisa, de cunho qualitativo, pelo estudo de caso e pela análise de conteúdo, envolvendo gestores educacionais, escolares e professores; as concepções relativas ao termo formação continuada, considerando os olhares dos gestores e professores, da legislação de ensino e referencial bibliográfico; a formação continuada em rede como possibilidade de qualificar processos e atender expectativas; limites e desafios que a formação continuada apresenta, tanto individualmente como no coletivo; e perfil do profissional que escolhe a docência diante dos desafios da contemporaneidade. Conclui-se ser necessário que o profissional da educação se comprometa com a formação continuada, autônoma ou em rede, como exigência inerente à profissão. Também aponta para a necessidade de escolas e redes de ensino oferecerem condições para a formação continuada, mas também para o professor que precisa ser proativo e buscar mecanismos para sua própria formação. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |