dc.contributor.advisor | Mazzardo, Mara Denize | |
dc.creator | Braga, Nádia Braga de | |
dc.date.accessioned | 2018-11-26T13:37:59Z | |
dc.date.available | 2018-11-26T13:37:59Z | |
dc.date.issued | 2016-08-08 | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14935 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão da Educação Municipal, EaD, RS, 2016. | por |
dc.description.abstract | This paper addresses the democratic management, its implementation in the city of Maçambara / RS and the challenges faced by the Municipal Director of Education (DME). The objectives are to identify the challenges faced by the Municipal Director of Education in the implementation of democratic management, identify actions carried out in the municipal educational management that characterize democratic management; highlight the importance of democratic management to improve the quality of used education is the case study research methodology and data were obtained through questionnaires answered by the municipal manager and two school managers. The results show that the education department, although there are some actions that characterize democratic management, the same does not happen in fact, progress is needed, decentralizing management. The school managers have shown that there is interest and willingness to carry out work aimed at the democratic, but they need the active participation of all involved in the process to try and resolve the challenges they face. The theoretical framework and the data obtained in the study indicate that there is a lot to do for the democratic management actually happens The main challenges of democratic management in Maçambara municipality are not active municipal councils, lack of adequate physical space for meetings advice, directors appointed by the executive, not employee participation in decision-making, provide a quality public education, achieving the goals of educational plans, realization of the principle of democratic management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Dirigente municipal de educação | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Desafios | por |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Municipal chief of education | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Challenges | eng |
dc.title | Gestão democrática: os desafios encontrados no município de Maçambará - RS | por |
dc.title.alternative | Democratic management: the challenges found in Maçambará municipality – RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão da Educação Municipal, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho aborda a gestão democrática, sua implementação no município de Maçambará/RS e os desafios enfrentados pelo Dirigente Municipal de Educação (DME). Os objetivos são: identificar os desafios enfrentados pelo Dirigente Municipal de Educação na implementação da gestão democrática; identificar ações realizadas na gestão educacional municipal que caracterizam a gestão democrática; destacar a importância da gestão democrática para melhoria da qualidade de educação. Utilizou-se a metodologia de pesquisa de estudo de caso e os dados foram obtidos através de questionários respondidos pelo dirigente municipal e por dois gestores escolares. Os resultados evidenciam que na secretaria de educação, embora existam algumas ações que caracterizam a gestão democrática, a mesma não acontece de fato, sendo necessário avançar, descentralizando a gestão. Os gestores escolares demonstraram que há interesse e vontade de realizar um trabalho direcionado à gestão democrática, mas que precisam da participação efetiva de todos os envolvidos no processo para tentar solucionar os desafios que enfrentam. O referencial teórico e os dados obtidos na pesquisa indicam que há muito que se fazer para que a gestão democrática aconteça de fato Os principais desafios da gestão democrática no município de Maçambará são: conselhos municipais não atuantes, falta de espaço físico adequado para as reuniões dos conselhos, diretores indicados pelo executivo, não participação dos colaboradores nas tomadas de decisão, oferecer uma educação pública de qualidade, cumprimento das metas dos planos educacionais, efetivação do principio da gestão democrática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |