dc.contributor.advisor | Werle, Kelly | |
dc.creator | Coradini, Jussane | |
dc.date.accessioned | 2019-01-14T14:03:53Z | |
dc.date.available | 2019-01-14T14:03:53Z | |
dc.date.issued | 2016-09-21 | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15346 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Docência na Educação Infantil, RS, 2016. | por |
dc.description.abstract | The developed research aimed at problematizing music practices alongside teachers
in a municipal school of children’s education context, in the city of Faxinal do
Soturno/RS. Specifically, it has been searched to know the musical practices and
experiences of the teachers; to identify the main difficulties faced in the teachers’
practices in relation to musical teaching; to identify the characteristics of the
pedagogical work realized by teachers and to propose suggestions of musical
activities. In order to carry out the investigation, it has been embraced as
methodology the research-action, which enables the reflection about my teaching
action context and the developed actions alongside teachers. Initially, it presents
the memorial of academic-professional history, followed by the theoretical
background about the discussed theme. For the construction of the benchmark, the
studies of Brito (2003, 2010), Bellochio (2000), Macedo (2005), Stavracas (2008)
have been consulted; it presents the methodological paths of the research through
developed actions in the classroom. In conclusion, it is needed to debate the
teacher’s formation in relation to the musical teaching in Children’s Education,
pointing out ways that really contribute for their practices, valuing and reflecting about
personal and formational experiences of the teacher as an important element for
optimizing music beside children. It is necessary to rethink the pedagogical practices
involving music in Children’s Education, not only negatively criticizing the teachers,
but reviewing their formation, the resources they have available and giving another
meaning for their practices, discussing with them the possibilities of a meaningful
practice involving music in Children’s Education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Música | por |
dc.subject | Práticas pedagógicas | por |
dc.title | A música na prática pedagógica dos professores de educação infantil | por |
dc.title.alternative | Music in the pedagogical practice of children’s education teachers | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Docência na Educação Infantil | por |
dc.description.resumo | A pesquisa desenvolvida objetivou problematizar práticas musicais junto aos
professores no contexto de uma escola municipal de Educação Infantil localizada
na cidade de Faxinal do Soturno/RS. Especificamente, buscou-se conhecer as
práticas e vivências musicais dos professores; identificar as principais dificuldades
enfrentadas na prática dos professores em relação ao ensino da música; refletir
sobre as características do trabalho pedagógico realizado pelos professores e
propor sugestões de atividades musicais. Para a realização da investigação
adotou-se como metodologia a pesquisa ação, que viabiliza a reflexão sobre meu
contexto de atuação docente e sobre as ações desenvolvidas conjuntamente com os
professores. Inicialmente, apresenta-se o memorial da trajetória acadêmicaprofissional,
seguido do referencial teórico sobre a temática abordada. Para a
construção do referencial foram consultados os estudos de Brito (2003, 2010),
Bellochio (2000), Macedo (2005), Stavracas (2008), apresenta-se os percursos
metodológicos da pesquisa através de ações desenvolvidas em sala de aula.
Concluo que precisamos debater a formação do professor em relação ao ensino da
música na Educação Infantil, apontar caminhos que realmente contribuam para sua
prática, valorizando e refletindo sobre as experiências pessoais e formativas do
professor como elemento importante para potencializar a música junto às crianças. É
necessário, repensar as práticas pedagógicas envolvendo a música na Educação
Infantil, não só criticando negativamente o professor, mas revendo sua formação, os
recursos que eles têm à disposição e ressignificar suas práticas, discutindo junto
com eles possibilidades de uma prática significativa envolvendo a música na
Educação Infantil. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |