dc.contributor.advisor | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.creator | Dutra, Carmen Regina Sanchez | |
dc.date.accessioned | 2019-01-15T10:42:26Z | |
dc.date.available | 2019-01-15T10:42:26Z | |
dc.date.issued | 2015-11-28 | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15353 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2015. | por |
dc.description.abstract | This research arose from a reflection on the importance of continuing education and pedagogical practice of early childhood education teachers because the researcher is part as professional teaching in a public school for Kindergarten and repeatedly commented to colleagues about issues and training times continued listening and debating on the topic. To have the opportunity to conduct a study to completion of the course of specialization in School Management chose to delve into the subject opposite the importance of Continuing Education and the pedagogical practice in Early Childhood Education Network Municipal Education in Rural Municipality of Good in Rio Grande do Sul. Back to this issue it was necessary in order to know how and in what way is nurtured by teachers of early childhood education, continuing education and, if they make use or not of learning in their teaching practices daily life of the classroom, providing a quality learning in kindergarten. For which it was drawn as a general objective: To reflect on the Continuing Education and its contribution to the Early Childhood Education Teachers practices of the Municipal Network Course Teaching Good - RS. The methodology used was a qualitative nature of field research, where we used the questionnaire as a tool for data collection, observation, analysis of continuing education projects and semi-structured interviews with open questions directed to the manager, supervisor and teachers working in schools source of this research, based on the literature review using the authors dealing with the matter and so we tried to show how teachers put into practice the theories dealing with Continuing Education and how the municipal system enables the participation of teachers in continuing education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Práticas pedagógicas | por |
dc.subject | Continuing education | eng |
dc.subject | Children education | eng |
dc.subject | Pedagogical practices | eng |
dc.title | A importância da formação continuada e a prática pedagógica na educação infantil uma reflexão a luz de uma escola no município de Campo Bom | por |
dc.title.alternative | The importance of continuing education and practice teaching in early childhood education: a light reflection of a school in the city of Campo Bom | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sapiranga, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa surgiu de uma reflexão sobre a importância da formação continuada e a prática pedagógica dos professores de Educação Infantil, pois a pesquisadora faz parte como profissional docente em uma escola municipal de Educação Infantil e por diversas vezes discutiu com colegas sobre questões e momentos de formação continuada ouvindo e debatendo sobre o tema. Ao ter a oportunidade de realizar um estudo para conclusão do curso de Especialização em Gestão Escolar optou em aprofundar o assunto frente à importância da Formação Continuada na prática pedagógica na Educação Infantil, tendo como perspectiva a rede Municipal de Educação do Município de Campo Bom no Rio Grande do Sul. Voltar-se para esse tema fez-se necessário no sentido de conhecer de que forma é oportunizada aos docentes de Educação Infantil, a formação continuada e, se os mesmos fazem uso ou não do aprendizado em suas práticas pedagógicas no dia a dia da sala de aula, proporcionando uma aprendizagem de qualidade na Educação Infantil. Sendo que para tanto fora traçado como objetivo geral: Refletir sobre a Formação Continuada e sua contribuição nas práticas dos professores de Educação Infantil da Rede Municipal de Ensino de Campo Bom - RS. A metodologia empregada foi uma pesquisa de campo de cunho qualitativa, onde se utilizou o questionário como instrumento para coleta de dados, a observação, a análise dos projetos de formação continuada e a entrevista semiestruturada com perguntas abertas direcionadas ao diretor, coordenador e professores que trabalham na escola fonte desta pesquisa, partindo da revisão bibliográfica utilizando-se de autores que tratam do assunto e assim buscou-se evidenciar de que forma a rede municipal viabiliza a participação dos professores na formação continuada. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |