dc.contributor.advisor | Furquim, Alexandra Silva dos Santos | |
dc.creator | Grabowski, Ana Paula Noro | |
dc.date.accessioned | 2019-01-18T11:59:02Z | |
dc.date.available | 2019-01-18T11:59:02Z | |
dc.date.issued | 2018-11-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15399 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This paper presents as a research problem the implications and possibilities for continuing teacher education considering the School Management action? Methodologically, it is characterized as a qualitative research, since it sought to understand the object and its subjects considering the different space-time. For the construction of the data, we used bibliographical and documentary research, through articles originating from the National Association of Post-Graduation and Research in Education (ANPED), Bardin text analysis and categorization. The democratic management, instituted by the Federal Constitution of 1988 and referenced by the Law of Directives and Bases of Education of 1996, is present in the school by means of some normative instruments that allow spaces for democracy in education. However, the search for effective democratic teaching is still a construction and needs studies, both in the field of politics and the training of managers. This research aimed to investigate the actions of school management that provide (or not) continuous teacher training, which is understood as the process of acquisition of knowledge and reconstruction of these within the school. Through the construction of the data it was possible to apprehend the following categories: dialogue to overcome the resistance (s); affectivity in the school pedagogical process, the school as the locus of teacher training and the strengthening of the Pedagogical Project, these categories indicate actions that allow the continued teacher training in the school. As for the implications, it is worth mentioning the excess attributions of school management, the fragility of human and material resources, responsibility for external evaluations, bureaucratization among others that involve professionalism and valorization. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Formação docente continuada | por |
dc.subject | ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação) | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Continuing teacher training | eng |
dc.title | A ação da gestão escolar: implicações e possibilidades para a formação docente continuada | por |
dc.title.alternative | The action of school management: implications and possibilities for continued teaching training | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho apresenta como problema de pesquisa quais as implicações e as possibilidades para a formação docente continuada considerando a ação da Gestão Escolar? Metodologicamente caracteriza-se como pesquisa qualitativa, pois buscou compreender o objeto e seus sujeitos considerando os diferentes espaços-tempo. Para construção dos dados utilizou-se pesquisa bibliográfica e documental, através de artigos oriundos da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED), e a construção de proposições por meio da análise de texto de Bardin. A gestão democrática, instituída pela Constituição Federal de 1988 e referenciada pela Lei de Diretrizes e Bases da Educação de 1996 está presente na escola por meio de alguns instrumentos de normatização que possibilitam espaços para a democracia no ensino. Todavia a busca pelo efetivo ensino democrático ainda é uma construção e carece de estudos, tanto no campo das políticas, quanto da formação de gestores. Nesta pesquisa buscou-se investigar as ações da gestão escolar que propiciam (ou não) a formação continuada docente, a qual entende-se como o processo de aquisição de conhecimentos e reconstrução destes no âmbito da escola. Através da construção dos dados foi possível apreender as seguintes proposições: diálogo para vencer a(s) resistência(s); afetividade no processo pedagógico escolar, a escola como lócus da formação docente e o fortalecimento do Projeto Pedagógico, tais proposições indicam ações que possibilitam a formação docente continuada na escola. Quanto às implicações, destacam-se o excesso de atribuições da gestão escolar, a fragilidade de recursos humanos e materiais, responsabilização a avaliações externas, burocratização entre outras que envolvem a profissionalidade e a valorização. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |