dc.contributor.advisor | Miranda, Natália Pergher | |
dc.creator | Alves, Anay Barcelos | |
dc.date.accessioned | 2019-01-18T13:41:39Z | |
dc.date.available | 2019-01-18T13:41:39Z | |
dc.date.issued | 2018-11-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15403 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present paper presents the historical construction of the concept of Scholar Administration and Management, as well as the interlacing of paths until now. For that matter, it was focused on social, political and economic events, which have occurred in Brazil since the 1930’s, through the end of Old Republic, Military Regime and re-democratization. The text shows a brief history of administration, approaching the Theories of Administration that have influenced education, and also the characteristics of Scholar Administration and Management. It was used bibliographic research mainly guided by the texts of Drabach and Mousquer (2009) and Paro (2017). The study has showed how necessary it is the historical knowledge by the actors involved on the construction and improvement of Scholar Management and consequently Popular Sovereignty and Democracy. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Administração | por |
dc.subject | Democracia | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Administration | eng |
dc.subject | Democracy | eng |
dc.subject | Scholar management | eng |
dc.title | Administração e gestão escolar: entrelace de caminhos | por |
dc.title.alternative | School administration and management: train entrance | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho traz a construção histórica do conceito de Administração e Gestão Escolar, bem como os entrelaces de caminhos até a atualidade. Para tal, concentrou-se nos acontecimentos sociais, políticos e econômicos, ocorridos no Brasil desde os anos de 1930 passando pelo fim da República Velha, Regime Militar e a redemocratização. O texto apresenta um breve histórico da administração, abordando as teorias administrativas que influenciaram a educação, bem como as características da administração e da gestão escolar. Utilizou-se da pesquisa bibliográfica pautada principalmente nos textos de Drabach e Mousquer (2009) e Paro (2017). O estudo demonstrou o quanto se faz necessário o conhecimento histórico acerca do tema por parte dos atores envolvidos na construção e aprimoramento da Gestão Escolar e consequentemente da Democracia e soberania popular. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |