dc.contributor.advisor | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.creator | Severo, Driele Fernanda Nery | |
dc.date.accessioned | 2019-01-28T11:43:49Z | |
dc.date.available | 2019-01-28T11:43:49Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15457 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present work sought to problematize and understand issues that permeate the Democratic Management in the aspect of a Municipal School of Elementary Education, in the Canudos neighborhood, municipality of Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, starting from the perspective of the school community. Reflect from the point of view of Democratic Management problematizing school reality and popular education to seek progress in educational practice. Also bringing to the light of the discussion the perspectives on the precepts of popular education, based on references of Freirian practices, based on texts of educators that systematize its methodological principles; and in what way we can build a representativeness in the school environment, starting from a more collaborative, human and broad vision, mainly in what concerns the construction of a school curriculum, a formation of criteria regarding the formation of a steering group, where the discussions from the aspirations of all, establishing an environment based on democracy and attentive to the participation of the agents of the educational process. The results found in this qualitative research reinforce the way the community sees the school and how the institution relates to it. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Educação popular | por |
dc.subject | Práticas educativas | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Popular education | eng |
dc.subject | Educational practice | eng |
dc.title | Gestão democrática: encontros e desencontros com a educação popular em uma escola pública municipal de Novo Hamburgo/RS | por |
dc.title.alternative | Democratic management: encounters and disengagements with popular education in a Novo Hamburgo / RS municipal public school | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São Francisco de Paula, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho buscou problematizar e compreender questões que permeiam a Gestão Democrática no aspecto de uma Escola Municipal de Ensino Fundamental, no bairro Canudos, munícipio de Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul, partindo da perspectiva da comunidade escolar. Refletir do ponto de vista da Gestão Democrática problematizando a realidade escolar e Educação popular para buscar avanços na prática educativa. Também trazendo à luz da discussão as perspectivas sobre os preceitos da educação popular, baseados em referências de práticas freirianas, embasadas em textos de educadores que sistematizam princípios metodológicos da mesma; e de que forma podemos construir uma representatividade no ambiente escolar, partindo de uma visão mais colaborativa, humana e ampla, principalmente no que tange a construção de um currículo escolar, uma formação de critérios a respeito da formação de um grupo diretivo, onde as discussões partam dos anseios de todos, estabelecendo um ambiente pautado pela democracia e atentando para a participação dos agentes do processo educativo. Os resultados encontrados nesta pesquisa qualitativa reforçam a maneira como a comunidade vê a escola e de como a instituição se relaciona com a mesma. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |