dc.contributor.advisor | Flôres, Vanessa Medianeira da Silva | |
dc.creator | Moura, Juliano da Rosa de | |
dc.date.accessioned | 2019-02-01T10:57:08Z | |
dc.date.available | 2019-02-01T10:57:08Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15507 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This paper presents a study about the importance of the School Council for democratic school management. The choice of theme was inspired by the school's initiative to reformulate the school council with the aim of leveraging everyone's participation in school management. The research had as general objective to know the contributions of the implementation of the school council for the accomplishment of the democratic management in the Municipal School of Infantile Education of Redentora/RS. And as specific objectives analyze the structuring of the board and its way of working against the demands of the school; present the competencies of the school board; to investigate the importance of the school council as a democratic management mechanism in the research institution. For the collection of data, a study of the minutes of the meetings of the School Council, bibliographic research and documentary analysis was carried out. For the collection of data, a study of the minutes of the meetings of the School Council, bibliographic research and documentary analysis was carried out. The theoretical contribution is based mainly on Lück (2011), Veiga (2013) and Libâneo (2004). This study made it possible to perceive the functioning of the School Council of the researched teaching institution, which is constantly changing and motivated for the effective participation of democracy. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar democrática | por |
dc.subject | Conselho escolar | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Democratic school management | eng |
dc.subject | School board | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | A importância do conselho escolar para a gestão escolar democrática | por |
dc.title.alternative | The importance of the school board for democratic school management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho apresenta um estudo acerca da importância do Conselho Escolar para a gestão escolar democrática. A escolha do tema foi inspirada pela iniciativa da escola de reformular o conselho escolar com o objetivo de alavancar a participação de todos na gestão escolar. A pesquisa teve como objetivo geral conhecer as contribuições da implementação do conselho escolar para a concretização da gestão democrática na Escola Municipal de Educação Infantil de Redentora/RS. E como objetivos específicos analisar a estruturação do conselho e sua forma de trabalho frente às demandas da escola; apresentar as competências do conselho escolar; investigar a importância do conselho escolar como um mecanismo de gestão democrática na instituição pesquisada. Para coleta de dados foi realizado estudo das atas das reuniões do Conselho Escolar, pesquisa bibliográfica e análise documental. Para coleta de dados foi realizado estudo das atas das reuniões do Conselho Escolar, pesquisa bibliográfica e análise documental. O aporte teórico está baseado principalmente em Lück (2011), Veiga (2013) e Libâneo (2004). Esse estudo possibilitou perceber o funcionamento do Conselho Escolar da instituição de ensino pesquisada, o qual está em constante transformação e motivado para a efetivação da participação democrática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |