dc.contributor.advisor | Flôres, Vanessa Medianeira da Silva | |
dc.creator | Weddigen, Juliane Aline | |
dc.date.accessioned | 2019-02-01T13:03:02Z | |
dc.date.available | 2019-02-01T13:03:02Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15513 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present work presents the result of the research developed as a requirement for the Completion of the Postgraduate Course at distance Specialization lato sensu in Educational Management - UFSM. It addresses the theme "Pedagogy and School Management". Its main objective is to investigate what is understood by science Pedagogy, who is the pedagogue and its contribution in the performance of this professional in school management. In this sense, for a better understanding, the foundations and theoretical bases in LIBÂNEO (1994, 2001, 2011), LUCK (2000) e documents and legal bases in BRASIL (2006), among other authors and legal documents. It is worth a qualitative approach. As methodological procedures, it was used a research of documentary and bibliographic analysis that offered legal contribution to research. From the realized researches it was noticed that a new look has been acquired on the work of the pedagogue. For the school, besides educators and administrators, needs dynamic professionals, committed to education, articulators of pedagogical work, within what is expected of a democratic management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Pedagogia | por |
dc.subject | Pedagogo | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Pedagogy | eng |
dc.subject | Pedagogist | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.title | As contribuições da pedagogia para a gestão escolar | por |
dc.title.alternative | The contributions of pedagogy to school management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho apresenta o resultado da pesquisa desenvolvida como requisito à Conclusão do Curso de Pós-graduação a distância Especialização lato sensu em Gestão Educacional- UFSM. Aborda o tema “A pedagogia e a Gestão Escolar”. Seu principal objetivo é Investigar o que se compreende pela ciência Pedagogia, quem é o pedagogo e sua contribuição na atuação desse profissional na gestão escolar. Nesse sentido para uma melhor compreensão buscou-se fundamentos e bases teóricas em LIBÂNEO (1994, 2001, 2011), LUCK (2000), e documentos e bases legais em BRASIL (2006), entre outros autores e documentos legais. Vale-se de uma abordagem qualitativa. Como procedimentos metodológicos, utilizou-se de pesquisa de análise documental e bibliográfica que ofereceu aporte legal a pesquisa. A partir das pesquisas realizadas percebeu-se que um novo olhar vem se adquirindo sobre o trabalho do pedagogo. Pois a escola, além de educadores e administradores, necessita de profissionais dinâmicos, comprometidos com a educação, articuladores do trabalho pedagógico, dentro do que se espera de uma gestão democrática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |