dc.contributor.advisor | Negrini, Tatiane | |
dc.creator | Barbosa, Vera Lúcia de Almeida | |
dc.date.accessioned | 2019-02-01T13:15:14Z | |
dc.date.available | 2019-02-01T13:15:14Z | |
dc.date.issued | 2018-12-11 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15520 | |
dc.description | TCC de Graduação | por |
dc.description.abstract | The present research is the result of a conclusion work of the Special Education
course-night shift linked to the Education Center of the Federal University of Sa nta
Maria (UFSM). Within the High Abilities/Giftedness, what intrigued me was knowing
how the adult person builds his identity as a person with High Ability/Giftedness. The
goal of this work was to understand how does the process of constructing the identity
of the adult person with High Abilities/Giftedness after identification took place. The
theorists who supported the study in HA/G area were Gardner (1994) and Renzulli
(2014), the concept of identity was referenced by Pérez (2003) and Paludo (2014). To
reach the goal a qualitative research was developed through a case study method.
The technique of data collection was based on semi-structured interviews. We invited
two adults, previously identified with High Abilities/Giftedness. The data were analyzed
in a descriptive way and through narrative analysis considering the theory behind the
research. The description of the analysis data made it possible to support the
arguments presented. A thematic categories analysis was carried out, which allowed
the conclusion that the student with HA/G needs specialized assistance as well as
lacking literature on the subject that gives the necessary support so that his identity as
HAP/G person is not a problem but a concrete perception from himself. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Altas habilidades/superdotação | por |
dc.subject | Identidade | por |
dc.subject | Adulto | por |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | High abilities/giftedness | eng |
dc.subject | Identity | eng |
dc.subject | Adult | eng |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.title | O aluno adulto com altas habilidades/superdotação e suas reflexões acerca da construção da sua identidade | por |
dc.title.alternative | The adult student with high abilities/giftedness and his reflections on the construction of his identity | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Curso de Licenciatura em Educação Especial Noturno. | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa é resultante de um Trabalho de conclusão do curso de Educação
Especial Noturno vinculado ao centro de Educação, da Universidade Federal de Santa
Maria (UFSM). Dentro das Altas Habilidades/Superdotação o que me inquietou foi
saber de que forma a pessoa adulta constrói sua identidade enquanto pessoa com
Altas Habilidade/Superdotação. O objetivo deste trabalho constituiu-se em
compreender como ocorreu o processo de construção da identidade da pessoa adulta
com altas habilidades/superdotação após sua identificação. Os teóricos que
subsidiaram o estudo na área de AH/SD foram Gardner (1994) e Renzulli (2014), o
conceito de identidade foi referenciado por Pérez (2003) e Paludo (2014). Para atingir
o objetivo foi desenvolvida uma pesquisa qualitativa por meio de um estudo de caso.
A técnica de coleta de dados foi baseada em entrevistas semiestruturadas. Foram
convidadas duas pessoas adultas, previamente identificadas com altas Altas
Habilidade/Superdotação. Os dados foram analisados de forma descritiva e por meio
da análise da narrativa considerando a teoria que embasou a pesquisa. A descrição
dos dados da análise possibilitou referendar os argumentos apresentados. Foi
realizada a análise por categorias temáticas que permitiram concluir que o aluno com
AH/SD precisa de atendimento especializado, assim como, falta literatura sobre o
assunto que dê o suporte necessário para que a sua identidade de PAH/SD não seja
um problema, mas, sim, uma percepção concreta de si mesmo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |