dc.contributor.advisor | Martinez, Lucas da Silva | |
dc.creator | Gärtner, Karine Sott | |
dc.date.accessioned | 2019-02-07T13:14:09Z | |
dc.date.available | 2019-02-07T13:14:09Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15569 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present work has as a research theme the democratic management and the participation of the school community in the identification and resolution of problems. The objective is to promote a space of action-reflection for the strengthening of the democratic management of the School of Special Education São Francisco de Assis. The research, inspired by the pedagogical intervention, seeks to promote the participation of the school community, to identify situations of everyday school life and to think about proposals for collaborative resolutions. Qualitative research was carried out in the special education school involving the participation of those involved in the context. For this work, the authors' bibliographies were used mainly: Paro, Libâneo, Oliveira, Toschi, Filippin (2013) and Lück (2009) among other. It concludes that through work, the institution tries to develop a democratic and participatory management, calling the school community to participate. In order to obtain support for this affirmation, the activity of the Participatory Planning was carried out and then evaluation of this. Parental participation and institutional organization (receipt of decisions and news by all) are the two major situations to be resolved, based on the guidelines of Participatory Planning. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Planejamento participativo | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Participatory planning | eng |
dc.title | Gestão democrática e a participação da comunidade escolar na identificação e resolução de problemas | por |
dc.title.alternative | The challenges and perspectives of community participation in the democratic management of children's education schools | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem como tema de pesquisa a gestão democrática e a participação da comunidade escolar na identificação e resolução de problemas. O objetivo é promover um espaço de ação-reflexão para o fortalecimento da gestão democrática da Escola de Educação Especial São Francisco de Assis. A pesquisa, inspirada na intervenção pedagógica busca promover a participação da comunidade escolar, identificar situações do cotidiano escolar e pensar propostas de resoluções colaborativas. A pesquisa de cunho qualitativo aconteceu na escola de educação especial envolvendo a participação dos envolvidos no contexto. Para este trabalho, foram usados principalmente as bibliografias dos autores: Paro (2009), Libâneo, Oliveira, Toschi (2013) Filippin (2013) e Lück (2009) entre outros. Conclui-se que através do trabalho, a instituição tenta desenvolver uma gestão democrática e participativa, chamando a comunidade escolar para participar. Para fim de obter subsídios para esta afirmação, realizou-se a atividade do Planejamento Participativo e posteriormente avaliação desta. A participação dos pais e a organização institucional (recebimento das decisões e notícias por todos) são as duas maiores situações a serem resolvidas, a partir dos encaminhamentos do Planejamento Participativo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |