dc.contributor.advisor | Dressler, Marlize | |
dc.creator | Decian, Carla Regina | |
dc.date.accessioned | 2019-02-11T14:10:59Z | |
dc.date.available | 2019-02-11T14:10:59Z | |
dc.date.issued | 2018-11-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15598 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The Municipal Secretariat of Education, Culture, Tourism, Sport and Recreation (MSEC) in Pejuçara, Rio Grande do Sul is the public body which merges with direct administration of the Executive Branch, its major assignment is to work primarily on the educational public policies for the Primary Education and Early Childhood Education, according to the Federal Constitution of 1988 and the Law of Directives and Bases of National Education (LDBEN) N° 9394/96. Its‟s a challenge to the MSEC management to deal with the lack of Pedagogical Coordination to guide the Pedagogical Area that belong to the municipal education system. Facing these conditions, support has been searched in external advisory bodies of associations and federations of the municipalities in order to understand the pedagogical demand of educational management, as well as the continuing education through this specialization course and the Municipal Educational Management Course (MEMC) offered by the Ministry of Education (MEC). Therefore, due to the lack of a trained professional, the work on these schools has been compromised, this professional could work on pedagogical management along with the pedagogical managers in order to guide and coordinate the work that is done on the schools at the municipium. Considering this demand, bibliographical and documental research have been developed purposing to prove the importance of this professional performing the educational management of the municipal schools, to show the advances of the educational policies and to identify the needs resulting of the lack of this kind of professional. The ultimate objective is to diagnose the real situation of the educational management as a monitoring way for planning and replanning the educational public policies to provide the right of education with quality and equality. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Políticas públicas educacionais | por |
dc.subject | Órgãos de assessoramento | por |
dc.subject | Gestão pública municipal | por |
dc.subject | Educational management | eng |
dc.subject | Educational public policies | eng |
dc.subject | Advisory bodies | eng |
dc.subject | Municipal educational management | eng |
dc.title | As políticas públicas educacionais e o papel da prefeitura de Pejuçara no processo de sua implementação | por |
dc.title.alternative | The educational public policies and the role of the city hall of Pejuçara in the implementation process | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A Secretaria Municipal de Educação, Cultura, Turismo, Esporte e Lazer (SMEC) do município de Pejuçara, Rio Grande do Sul, é o órgão público que integra a administração direta do Poder Executivo, com a principal incumbência de atuar prioritariamente nas políticas públicas educacionais do ensino fundamental e da educação infantil, conforme determina a Constituição Federal de 1988 e a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nº 9394/96. Um desafio da atual gestão da SMEC diz respeito à falta de coordenação pedagógica para nortear a área pedagógica das escolas da rede municipal de ensino. Diante dessa situação, busca-se apoio em órgãos de assessoramento externo de associações e federações dos municípios para atender a demanda pedagógica da gestão educacional, bem como a formação continuada através desta especialização e do Curso de Aprofundamento em Gestão para Educação Municipal (GEM), ofertado pelo Ministério da Educação (MEC). Portando, em razão da falta de um(a) professor(a) com formação para este cargo no acompanhamento e articulação da gestão pedagógica com os gestores escolares, o trabalho pedagógico nas escolas municipais fica comprometido. A partir dessa demanda, desenvolveu-se pesquisa bibliográfica e documental, com o objetivo de comprovar a importância deste profissional para a gestão pedagógica das escolas da rede municipal, apresentando os avanços das políticas educacionais e identificando as necessidades ocasionadas pela falta deste profissional. O objetivo final é diagnosticar a atual situação da gestão educacional como forma de monitoramento para posterior planejamento ou replanejamento das políticas públicas educacionais para garantia do direito à educação com qualidade e equidade. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |