dc.contributor.advisor | Rampelotto, Elisane Maria | |
dc.creator | Fernandes, Marcelo Nunes da Silva | |
dc.date.accessioned | 2019-03-29T11:50:41Z | |
dc.date.available | 2019-03-29T11:50:41Z | |
dc.date.issued | 2009-08-07 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15999 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | This research centralizes its discussion in the educational process of the health
professionals in the promotion of health in people with depression in the Centro de
Atenção Psicossocial 1 (CAPS 1) in the city of São Sepé - RS, with the purpose of
(re) constructing education for the health transformer of this reality. For this, a
qualitative approach was used the data collected through a questionnaire was group
in: education for the conservative health and education for the transforming health.
The subjects of this research were five health professionals and five people with
depression. The knowledge of the health professionals and of the people with
depression characterizes the elements of the educational process that connects the
human being as a person, education, health and illness. This way, the education for
conservative health occurs in an educational process with domesticating actions in
the promotion of health in people with depression, beause they are ruled by the
particularities of the subjects involved in the investigated reality. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Saúde | por |
dc.subject | Profissionais da saúde | por |
dc.subject | Pessoas com depressão | por |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Health | eng |
dc.subject | Health professionals | eng |
dc.subject | People with depression | eng |
dc.title | Gestão educacional e promoção da saúde de pessoas com depressão: um estudo de caso em um centro de atenção psicossocial | por |
dc.title.alternative | Educational management and health promotion of people with depression: a case study in a psychosocial care center | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São João do Polêsine, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa centra sua discussão no processo educativo dos profissionais de
saúde na promoção da saúde das pessoas com depressão no Centro de Atenção
Psicossocial 1 (CAPS 1), em São Sepé-RS, no intuito de (re) construção da
educação para a saúde transformadora nesta realidade. Para tal, utilizei a
abordagem qualitativa, os dados coletados por meio de um questionário, foram
agrupados em: educação para a saúde conservadora e educação para a saúde
transformadora. Os sujeitos da pesquisa foram cinco profissionais de saúde e cinco
pessoas com depressão. Os saberes dos profissionais de saúde e das pessoas com
depressão caracterizam os elementos do processo educativo que interligaram o ser
humano como pessoa, educação, saúde e doença. Assim, a educação para a saúde
conservadora ocorre em um processo educativo com ações domesticadoras na
promoção da saúde das pessoas com depressão, pois são regidas pelas
particularidades dos sujeitos envolvidos na realidade investigada. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |