dc.contributor.advisor | Krüger, Leonardo Germano | |
dc.creator | Franz, Aline | |
dc.date.accessioned | 2019-04-04T12:02:53Z | |
dc.date.available | 2019-04-04T12:02:53Z | |
dc.date.issued | 2011-09-17 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16064 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This research aimed at to analyze the school community's participation in the
reconstruction of the Pedagogic Political Project of a Municipal School of
Fundamental Teaching of the rural area of the municipal district of Novo Barreiro/RS,
it looked for to investigate this reconstruction was constituted in an instrument of
Democratic Administration. The present work if it constitutes in case study,
developed through qualitative study, in that the Political-pedagogic Project of the
School was analyzed taking into account existent aspects of a democratic
administration, as the participation of all the subjects involved by the School. They
were used besides bibliographical research, analysis of the Pedagogic Political
Project, visits the school for observations of as it happened that reconstruction,
looking for to contemplate on the Real paper of the Pedagogic Political Project. They
took place interviews with the faculty, direction, pedagogic coordination and families,
the interviews were recorded, transcribed and analyzed in agreement with content
analysis. It was verified that the of reconstruction of the referred Pedagogic Political
Project is constituted in a process of Democratic Administration, because it included
the whole school community (parents, students and teachers) in a process of decentralization of power. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Comunidade escolar | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | School community | eng |
dc.subject | Democratic administration | eng |
dc.title | A reconstrução do projeto políticopedagógico em uma escola municipal da zona rural de Novo Barreiro/RS | por |
dc.title.alternative | The reconstruction of the pedagogic political project in a teaching of the rural area Novo Barreiro/RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Constantina, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa objetivou analisar se a participação da comunidade escolar na
reconstrução do projeto político-pedagógico de uma Escola Municipal de Ensino
Fundamental da zona rural do município de Novo Barreiro/RS pode ser considerado
como um instrumento de gestão democrática. O presente trabalho caracterizou-se
como estudo de caso qualitativo, em que foi analisado o projeto político-pedagógico
da Escola levando em conta aspectos existentes de uma gestão democrática, como
a participação dos sujeitos envolvidos pela Escola. Foram utilizados além de
pesquisa bibliográfica, visita a escola para observações de como ocorreu essa
reconstrução. Realizou-se entrevistas com o corpo docente, direção, coordenação
pedagógica e famílias. As entrevistas foram gravadas e transcritas. Foi realizada a
análise descritiva do conteúdo coletado. Constatou-se que a reconstrução do
referido projeto político-pedagógico se constitui em um processo de Gestão
Democrática, pois abrangeu toda a comunidade escolar (pais, alunos e professores)
em um processo de descentralização de poder. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |