dc.contributor.advisor | Marquezan, Lorena Ines Peterini | |
dc.creator | Furtado, Aurilene Oliveira | |
dc.date.accessioned | 2019-04-05T14:54:53Z | |
dc.date.available | 2019-04-05T14:54:53Z | |
dc.date.issued | 2010-12-18 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16082 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | This work is the result of research conducted on school management leaders and
managers of a public school in Fortress, aiming to understand the social
representations of those who hold positions of managers of the Democratic
Management of the public school question dismembered the following questions:
a) what are the social representations of the Democratic Management in school?
b) no difference between School Administration and Management? c) practice
your school or School Administration School Administration? d) that this school
has strength along the Centrally and Regional Bodies of Education? e) the
participation of family and community reflects on the management of the school? f)
demands that the Democratic Management requires the school principal? g)
Democratic management of the school is related to the quality of education?
Sought, first, placing the reader in understanding the relationships that occur at
school, thus the view of its complexity, presenting the concept and importance of
social representations (Moscovici Serge, 1981, 2003), emancipatory education
(Paul Friar, 1981; Sander, 1982), Democratic and Participative Management
(Time, 2005; Mousquer, 2010; Lück, 1998), and secondly, provide a linearity of the
historical evolution of the School Management Education Administration. Chapter
development brings the date are analyzed in light of the theoretical basis for this
research, realizing the necessity of effective participation of the school community
with the Democratic Administration as the conclusive issues presented in the
Chapter of considerations. We highlight the contribution of managers, participants
in this work, providing the time needed to conduct the research, without which it
would not have been achieved. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Representações sociais | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Gestores escolares | por |
dc.subject | Social representations | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | School managers | eng |
dc.title | Representações sociais dos gestores escolares sobre a gestão democrática de uma escola pública de Fortaleza - CE | por |
dc.title.alternative | Social representations of school administrators on the democratic management of a public school of Fortress - CE | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho é resultado da pesquisa realizada sobre Gestão Escolar e os
gestores líderes de uma escola pública de Fortaleza, tendo por objetivo conhecer
as representações sociais dos que exercem funções de Gestores sobre a Gestão
Democrática da escola pública, questão desmembrada nas seguintes indagações:
a) quais são as representações sociais acerca da Gestão Democrática na escola?
(b) há diferença entre Administração e Gestão Escolares? (c) sua escola pratica
Gestão Escolar ou Administração Escolar? (d) que força tem esta escola junto aos
Órgãos Central e Regional de Educação1? (e) como a participação da família e da
comunidade reflete na Gestão da escola? (f) que exigências a Gestão
Democrática impõe ao diretor da escola? (g) a Gestão Democrática da escola tem
relação com a qualidade do ensino? Buscou-se, em primeiro lugar, situar o leitor
na compreensão das relações que acontecem na escola, objetivando a
visualização de sua complexidade, apresentando a conceituação e importância
das representações sociais (Serge Moscovici,1981; 2003), educação
emancipadora (Paulo Freire, 1981; Sander, 1982), Gestão Democrática e
Participativa (Hora, 2005; Mousquer, 2010; Lück, 1998); em segundo lugar,
apresentar uma linearidade da evolução histórica da Administração Educacional à
Gestão Escolar. O Capítulo do desenvolvimento traz os dados que são analisados
à luz do referencial teórico embasador desta pesquisa, percebendo-se a
necessidade da participação efetiva da comunidade escolar com a Gestão
Democrática conforme os aspectos conclusivos apresentados no Capítulo das
Considerações. Ressalta-se a contribuição dos gestores, participantes deste
trabalho, disponibilizando o tempo necessário para execução da pesquisa; sem a
qual esta não teria sido concretizada. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |