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dc.contributor.advisorMarquezan, Lorena Ines Peterini
dc.creatorFurtado, Aurilene Oliveira
dc.date.accessioned2019-04-05T14:54:53Z
dc.date.available2019-04-05T14:54:53Z
dc.date.issued2010-12-18
dc.date.submitted2010
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/16082
dc.descriptionMonografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2010.por
dc.description.abstractThis work is the result of research conducted on school management leaders and managers of a public school in Fortress, aiming to understand the social representations of those who hold positions of managers of the Democratic Management of the public school question dismembered the following questions: a) what are the social representations of the Democratic Management in school? b) no difference between School Administration and Management? c) practice your school or School Administration School Administration? d) that this school has strength along the Centrally and Regional Bodies of Education? e) the participation of family and community reflects on the management of the school? f) demands that the Democratic Management requires the school principal? g) Democratic management of the school is related to the quality of education? Sought, first, placing the reader in understanding the relationships that occur at school, thus the view of its complexity, presenting the concept and importance of social representations (Moscovici Serge, 1981, 2003), emancipatory education (Paul Friar, 1981; Sander, 1982), Democratic and Participative Management (Time, 2005; Mousquer, 2010; Lück, 1998), and secondly, provide a linearity of the historical evolution of the School Management Education Administration. Chapter development brings the date are analyzed in light of the theoretical basis for this research, realizing the necessity of effective participation of the school community with the Democratic Administration as the conclusive issues presented in the Chapter of considerations. We highlight the contribution of managers, participants in this work, providing the time needed to conduct the research, without which it would not have been achieved.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRepresentações sociaispor
dc.subjectGestão democráticapor
dc.subjectGestores escolarespor
dc.subjectSocial representationseng
dc.subjectDemocratic managementeng
dc.subjectSchool managerseng
dc.titleRepresentações sociais dos gestores escolares sobre a gestão democrática de uma escola pública de Fortaleza - CEpor
dc.title.alternativeSocial representations of school administrators on the democratic management of a public school of Fortress - CEeng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localPolo de Fortaleza, CE, Brasilpor
dc.degree.specializationGestão Educacional, EaDpor
dc.description.resumoEste trabalho é resultado da pesquisa realizada sobre Gestão Escolar e os gestores líderes de uma escola pública de Fortaleza, tendo por objetivo conhecer as representações sociais dos que exercem funções de Gestores sobre a Gestão Democrática da escola pública, questão desmembrada nas seguintes indagações: a) quais são as representações sociais acerca da Gestão Democrática na escola? (b) há diferença entre Administração e Gestão Escolares? (c) sua escola pratica Gestão Escolar ou Administração Escolar? (d) que força tem esta escola junto aos Órgãos Central e Regional de Educação1? (e) como a participação da família e da comunidade reflete na Gestão da escola? (f) que exigências a Gestão Democrática impõe ao diretor da escola? (g) a Gestão Democrática da escola tem relação com a qualidade do ensino? Buscou-se, em primeiro lugar, situar o leitor na compreensão das relações que acontecem na escola, objetivando a visualização de sua complexidade, apresentando a conceituação e importância das representações sociais (Serge Moscovici,1981; 2003), educação emancipadora (Paulo Freire, 1981; Sander, 1982), Gestão Democrática e Participativa (Hora, 2005; Mousquer, 2010; Lück, 1998); em segundo lugar, apresentar uma linearidade da evolução histórica da Administração Educacional à Gestão Escolar. O Capítulo do desenvolvimento traz os dados que são analisados à luz do referencial teórico embasador desta pesquisa, percebendo-se a necessidade da participação efetiva da comunidade escolar com a Gestão Democrática conforme os aspectos conclusivos apresentados no Capítulo das Considerações. Ressalta-se a contribuição dos gestores, participantes deste trabalho, disponibilizando o tempo necessário para execução da pesquisa; sem a qual esta não teria sido concretizada.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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  • Gestão Educacional - EaD [950]
    Coleção dos trabalhos de conclusão do Curso de Especialização em Gestão Educacional - EaD

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