dc.contributor.advisor | Pinheiro, Damaris Kirsch | |
dc.creator | Renz, Vanessa Deisi | |
dc.date.accessioned | 2019-04-12T12:37:12Z | |
dc.date.available | 2019-04-12T12:37:12Z | |
dc.date.issued | 2018-12-10 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16193 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia , Curso de Especialização em Educação Ambiental, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The objective of this study was to present an evaluation of the teaching of the subjects taught by elementary school teachers (1st to 5th grade), from the municipal teaching system of the Municipality of Mondaí - Santa Catarina, as a transversal theme and interdisciplinary, favoring the learning of socio-environmental values. The research was carried out through the application of an anonymous questionnaire, which involved 30 teachers. The questionnaire encompassed 14 multiple choice questions, with themes related to the environment, environmental education and interdisciplinarity. Besides the application of the questionnaire, additional collection procedures were also used, through bibliographic sources, books, monographs, journals, dissertations and theses. The research used a qualitative-quantitative approach, and in function of its objectives was classified as exploratory and descriptive. When analyzing the results of the questionnaires applied to the students, the study pointed out the teachers' understanding of environmental issues, environmental education, the interdisciplinarity of environmental education and the importance of these subjects. The study also showed the lack of application of the same in the disciplines taught by teachers and in the daily life of the school community, demonstrating that teachers can not put into practice what is seen in theory, the school staff presents a lack in the development and monitoring of environmental projects and the lack of complementary training for both teachers and management teams. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Interdisciplinaridade | eng |
dc.subject | Ensino fundamental | por |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | Interdisciplinarity | eng |
dc.subject | Elementary school | eng |
dc.title | Educação ambiental como trabalho interdisciplinar no ensino fundamental – 1º ao 5º ano, da rede municipal de ensino do município de Mondaí – SC | por |
dc.title.alternative | Environmental education as an interdisciplinary work in fundamental education - 1st to 5th year, of the municipal education network of the municipality of Mondaí - SC | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente estudo teve como objetivo de pesquisa apresentar uma avaliação sobre o ensino das disciplinas ministradas pelos professores do Ensino Fundamental – Anos Iniciais (1° ao 5° ano), da rede municipal de ensino do Município de Mondaí – Santa Catarina, como tema transversal e interdisciplinar, favorecendo a aprendizagem de valores socioambientais. A pesquisa foi realizada através da aplicação de um questionário anônimo, o qual envolveu 30 professores. O questionário englobou 14 perguntas de múltipla escolha, com temas referentes ao meio ambiente, educação ambiental e interdisciplinaridade. Além da aplicação do questionário também foram utilizados procedimentos de coletas adicionais, através de consultas a fontes bibliográficas, livros, monografias, revistas, dissertações e teses. A pesquisa utilizou uma abordagem quali-quantitativa, e em função dos seus objetivos classificou-se como exploratória e descritiva. Ao analisar os resultados provenientes dos questionários aplicados aos educandos, o estudo apontou a compreensão dos professores à cerca de temas como meio ambiente, educação ambiental, interdisciplinaridade da educação ambiental e a importância destes assuntos. O estudo também evidenciou a falta da aplicação dos mesmos nas disciplinas ministradas pelos professores e no cotidiano da comunidade escolar, demonstrando que os professores não conseguem colocar em prática o que é visto em teoria, a equipe escolar apresenta carência no desenvolvimento e acompanhamento de projetos ambientais e a ausência de formação complementar tanto de professores quanto das equipes diretivas. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |