dc.contributor.advisor | Mousquer, Maria Elizabete Londero | |
dc.creator | Fernandes, George Marques | |
dc.date.accessioned | 2019-04-16T12:00:20Z | |
dc.date.available | 2019-04-16T12:00:20Z | |
dc.date.issued | 2010-12-17 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16225 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | The whole society is transformed over time and that makes the change. Meanwhile, the school management assumes a democratic character, supported by laws, which also reflect this society made by individuals. The school management leaves a character centralizing, authoritarian and technical and assumes a characteristic participatory, negotiated and democratic, this enabling the participation of all in preparing for their journey and consequently in achieving their goals, which is the formation of citizens aware of their capacities, skills, rights and obligations in a society in constant transformation. From this perspective, we approach theoretically the point of performance assessment of managers as a means to assist the process of democratic management, we believe that there is a close relation between these two aspects and with this detect the relation between performance assessment and school management, check the importance of school to implement the performance evaluation for the construction of a democratic management and establish the necessity of performance evaluation how as an integral part of education systems. So, we support in a methodology exploratory approach in the form of bibliography research, which allowed us the necessary of familiarity of the subject. The perceptions ensuing research allows us to realize the importance of the process of democratic management and the consequent necessity of evaluating the performance of managers. However, we saw an important point: “The evaluation is a way rather adopted within the process of democratic management”, but some signs are already perceived, showing us that change is always been occurring. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Avaliação de desempenho | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Campo teórico | por |
dc.subject | Performance of evaluation | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | The theoretical camp | eng |
dc.title | Avaliação de desempenho como elemento do processo de gestão democrática da escola | por |
dc.title.alternative | Evaluation of performance as an element of the school´s democratic process management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Toda a sociedade se transforma com o passar do tempo e isso constitui as mudanças. Nesse ínterim, a gestão escolar assume um caráter democrático, amparada pelas leis, que também refletem essa sociedade feita por indivíduos. A gestão escolar sai de um caráter centralizador, técnico e autoritário e assume uma característica participativa, dialogada e democrática, possibilitando com isso a participação de todos no elaborar de sua caminhada e conseqüentemente no atingir seus objetivos, que é a formação do cidadão consciente das suas possibilidades, com competências, direitos e deveres, numa sociedade em constante transformação. Nessa perspectiva, abordamos teoricamente a questão da avaliação de desempenho dos gestores como forma de auxiliar o processo de gestão democrática, por acreditarmos que existe uma estreita relação entre esses dois aspectos e com isso detectar a relação entre avaliação de desempenho e gestão escolar, verificar a importância da escola implementar a avaliação de desempenho para a construção de uma gestão democrática e estabelecer a necessidade da avaliação de desempenho como parte integrante dos sistemas de ensino. Portanto, nos apoiamos numa metodologia exploratória na forma de pesquisa bibliográfica, que nos possibilitou a familiaridade necessária do assunto. As percepções advindas dessa pesquisa nos permite perceber a importância do processo de gestão democrática e consequente necessidade da avaliação de desempenho dos gestores. Entretanto, percebemos que a avaliação é um meio pouco adotado dentro do processo da gestão democrática, mas alguns sinais já são percebidos, nos mostrando que as mudanças estão sempre ocorrendo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |