dc.contributor.advisor | Vieira, Marcelo Pustilnik de Almeida | |
dc.creator | Schuster, Sandra Turello | |
dc.date.accessioned | 2019-05-08T15:03:41Z | |
dc.date.available | 2019-05-08T15:03:41Z | |
dc.date.issued | 2012-12-01 | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16461 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2012. | por |
dc.description.abstract | When choosingthe themeDemocratic Managementin school practice, the study aims to showthe practicesdevelopedin everyday lifein which itiseffective. Asthe subjectsthatare includedin this processfitthe new realitywhere allactive partsarecollaboratingwith thetotal developmentof school activities.What are the contributionsthatbroughtdemocraticschoolmanagement, parents and students, and if thesameare realizingisthenew wayto managethe school, if thereisreciprocitybetween the twoturning pointsinboth theschooland tothe student. The methodology employedis theliterature review, withreadingand reflectiontextsof authors whodeal with thedemocratic management, education, family, and teacher. The results achieved withthe readingof the textsshow thateveryone is involved, seekmediationobtainingbetter performancewith studentsas subjectsof learning. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Família | por |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Family | eng |
dc.subject | Education management | eng |
dc.title | Gestão democrática: na prática escolar | por |
dc.title.alternative | Democraticmanagement: practiceinschool | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Ao escolher o tema Gestão Democrática na prática escolar, o estudo objetiva apontar as práticas desenvolvidas no cotidiano em que a mesma se efetiva. Como os sujeitos que estão inseridos nesse processo se adaptam a nova realidade onde todos são partes ativas colaborando com o desenvolvimento total das atividades escolares. Quais as contribuições que gestão democrática trouxe para escola, pais e alunos, e se os mesmo estão compreendendo está nova modalidade de administrar o espaço escolar, se está havendo reciprocidade entre ambos nos momentos decisivos tanto para a escola como para o aluno. A metodologia empregada é a revisão bibliográfica, com leitura e reflexão de textos de autores que tratam da gestão democrática, da educação, da família, e do professor. Os resultados alcançados com a leitura dos textos mostram que todos estão envolvidos, buscam a mediação obtendo melhor rendimento com os alunos enquanto sujeitos da aprendizagem. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |