dc.creator | Rosa, Luis Henrique Carvalho | |
dc.date.accessioned | 2019-05-20T13:04:50Z | |
dc.date.available | 2019-05-20T13:04:50Z | |
dc.date.issued | 2018-08-29 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16582 | |
dc.description.abstract | The requirement gathering is the stage that makes possible the definition of the restrictions and characteristics that the system must present, however, 85% of the failures in software development come from errors in this stage. Traditional approaches usually do not fully prepare the student for the job market, so an alternative and complementary approach to addressing these content is through more dynamic and experiential approaches such as gaming and simulation. With this premise, the game LevReq3D was developed, which is a serious game that simulates the experience of a professional in the area of Requirements Engineering. In this game, the student assumes the role of a requirements engineer of a software company involved in a project, in which he must elicit the requirements to develop an ordering system for a pizzaria. To carry out its task the student must interview the employees of the pizzaria and collect important information for the development of the system. For this, in the present work are implemented agents capable of making their presence perceived as real within the virtual world. Agents are also implemented with the concept of social interaction in order to make their interactions closer to those between humans, and their behavior can be altered according to the interactions carried out by the student. The results of this research point out that the game can fulfill its objective in assisting in learning the stage of requirement gathering software , mainly offering the possibility of practical experience of the application of the interview technique. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Interação social | por |
dc.subject | Presença social | por |
dc.subject | Chatterbots | por |
dc.subject | Social interaction | eng |
dc.subject | Social presence | eng |
dc.title | Jogo sério para simulação da técnica de entrevista no levantamento de requisitos de software | por |
dc.title.alternative | Serious game for the simulation of the interview technique in the requirement gathering of software | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O levantamento de requisitos é a etapa que viabiliza a definição das restrições e características que o sistema deverá apresentar, no entanto 85% dos fracassos no desenvolvimento de software é proveniente de erros nessa etapa. As abordagens tradicionais, usualmente, não preparam plenamente o estudante para o mercado de trabalho, assim uma estratégia alternativa e complementar de abordar este conteúdo é por meio de abordagens mais dinâmicas e experenciais, tais como jogos e simulação. Com essa premissa, foi desenvolvido o jogo LevReq3D, jogo sério que simula a experiência de um profissional da área de Engenharia de Requisitos. No jogo, o estudante assume o papel de um engenheiro de requisitos de uma empresa de software envolvido em um projeto, no qual deve elicitar os requisitos para desenvolver um sistema de pedidos para uma pizzaria. Para realizar sua tarefa o estudante deve entrevistar os funcionários da pizzaria e coletar informações importantes para o desenvolvimento do sistema. Para isso, no presente trabalho são implementados agentes capazes de fazerem com que sua presença seja percebida como real dentro do mundo virtual. Os agentes também são implementados com conceito de interação social de forma a tornar suas interações mais próximas das realizadas entre humanos, sendo que seu comportamento pode ser alterado de acordo com as interações realizadas pelo estudante. Os resultados desta pesquisa apontam que o jogo pode cumprir seu objetivo em auxiliar na aprendizagem da etapa de levantamento de requisitos de software, principalmente oferecendo a possibilidade da experiência prática da aplicação da técnica de entrevista. | por |
dc.contributor.advisor1 | Medina, Roseclea Duarte | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6560346309368052 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Bernardi, Giliane | |
dc.contributor.advisor-co1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8988734339185408 | por |
dc.contributor.referee1 | Piovesan, Sandra Dutra | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0501764855693100 | por |
dc.contributor.referee2 | Cordenonsi, Andre Zanki | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/4311327191424332 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9214781944014554 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Ciência da Computação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |