dc.contributor.advisor | Benedetti, Ana Caroline Paim | |
dc.creator | Santos, Talita Renata dos | |
dc.date.accessioned | 2019-05-28T11:56:39Z | |
dc.date.available | 2019-05-28T11:56:39Z | |
dc.date.issued | 2018-11-24 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16674 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia , Curso de Especialização em Educação Ambiental, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present study aimed to investigate the way on how students from different modalities of a medium
level public school, located in the city of Montenegro, RS, perceive the Environmental Education,
through the application of semi-structured questionnaires, aiming to elaborate proposals for
Environmental Education that are possible to be applied at the school, in a way it will supplement the
diagnosed needs and yearnings, characterizing a practical activity of the Environmental Education
professional. Given that the teachers have the role of mediators on these students’ formation, they
were also interviewed through semi-structured questionnaires with the objective of identifying and
analyzing the existing orientations and the teachers’ perception towards the development of the
conventional Environmental Education. In this sense, it was possible to verify that there is a distancing
regarding the current legislation that supports the development of the Environmental Education and
the school, since that most part of the teachers don’t receive formation and training for the
development of it. Such reality impacts directly on the students’ perception of Environmental
Education, where most of them reduce it to the natural aspects of the environment, conceptualizing it
in a generic and disconnected way to the environment they’re inserted in. In this sense, it is urgent the
need of formation and capacity training of the faculty’s teachers for the development of an
Environmental Education that awakens the conscience for a healthy local, regional and global
sustainability in order to build a more environmentally and socially fair world. Such process of
continued formation for the teachers can be organized by the specialized professional in
Environmental Education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Legislação ambiental | por |
dc.subject | Diagnóstico | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Ensino médio | por |
dc.subject | EJA (Educação de Jovens e Adultos) | por |
dc.subject | Environmental legislation | eng |
dc.subject | Diagnosis | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | High school | eng |
dc.title | Análise da percepção de educação ambiental em alunos de diferentes modalidades de ensino de uma escola pública de nível médio em Montenegro, RS | por |
dc.title.alternative | Analysis on the perception of environmental education in students from different teaching modalities of a medium level public school in Montenegro, RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Encantado, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho teve o intuito de investigar o modo como alunos de diferentes modalidades de
ensino de uma escola pública de nível médio, localizada no município de Montenegro, RS, percebem
a Educação Ambiental, através da aplicação de questionários semiestruturados, visando elaborar
propostas de Educação Ambiental passíveis de serem aplicadas na escola, de modo a suprir as
carências e anseios diagnosticados, caracterizando uma ação prática do profissional especialista em
Educação Ambiental. Tendo em vista que os professores possuem papel de mediadores na formação
destes alunos, os mesmos também foram entrevistados por meio de questionários semiestruturados a
fim de identificar e analisar as orientações existentes e a percepção dos docentes em relação ao
desenvolvimento da Educação Ambiental formal. Neste sentido, foi possível verificar que há um
distanciamento em relação às legislações vigentes que amparam o desenvolvimento da Educação
Ambiental e a escola, uma vez que a maior parte dos professores não recebe formação e capacitação
para o desenvolvimento da mesma. Tal realidade impacta diretamente na percepção de Educação
Ambiental dos alunos, onde a maioria a reduz aos aspectos naturais do meio, conceituando de forma
genérica e desconexa com o meio que estão inseridos. É urgente a necessidade de formação e
capacitação do corpo docente da escola para o desenvolvimento de uma Educação Ambiental que
desperte a consciência da sustentabilidade local, regional e global sadia para a construção de um
mundo ambientalmente e socialmente mais justo. Tal processo de formação continuada dos
professores pode ser organizado pelo profissional especialista em Educação Ambiental. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |