dc.contributor.advisor | Martins, João Carlos Gilli | |
dc.creator | Santos, Thanise Azzolin dos | |
dc.date.accessioned | 2019-06-03T14:41:10Z | |
dc.date.available | 2019-06-03T14:41:10Z | |
dc.date.issued | 2012-01-04 | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16725 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Naturais e Exatas, Curso de Especialização em Educação Matemática, RS, 2012. | por |
dc.description.abstract | This work presents a study about an approach to the history of mathematics in
didactic activities performed by Miguel (1993). Besides, presents an analysis of three
didactic books of Mathematics, dedicated to the ninth year of Basics Education,
based on the Vianna’s suggested categorization (2000). From the study and
analysis, discussed above, were prepared didactic activities about eight themes
studied during the ninth year (scientific notation and power; power proprieties; square
root; Cartesian coordinate system; Thales’ theorem; similar triangles; area and
perimeter; sine and cosine functions) in order to help ninth year of Basics Education
teachers of mathematics. At the end of this work, it was found that history of
mathematics is insufficiently discussed in the analyzed textbooks. With respect to the
synthesis made about the study of Miguel (1993), which presents thirteen roles for
history of mathematics, there is a preference for the history of mathematics role such
as History-Meaning. To which was employed as the basis for the elaboration of
didactic activities developed in the monograph. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | História da matemática | por |
dc.subject | Atividades didáticas | por |
dc.subject | Livros didáticos | por |
dc.subject | Mathematics history | eng |
dc.subject | Didactic activities | eng |
dc.subject | Didactic textbooks | eng |
dc.title | Sobre a utilização da história da matemática em atividades didáticas para o nono ano do ensino fundamental | por |
dc.title.alternative | About the use of history of the mathematics in didactic activities for the ninth year of basics education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Matemática | por |
dc.description.resumo | Esta monografia apresenta um estudo sobre a abordagem da História da
Matemática em atividades didáticas feita por Miguel (1993). Além disso, apresenta
uma análise de três livros didáticos de Matemática, para turmas de nono ano do
Ensino Fundamental, baseada na categorização sugerida por Vianna (2000). A partir
do estudo e da análise, anteriormente citados, foram elaboradas atividades didáticas
sobre oito temas estudados no nono ano (notação científica e potência;
propriedades da potência; radiciação; plano cartesiano; teorema de Tales;
semelhança de triângulos; área e perímetro; funções seno e cosseno) objetivando
auxiliar professores de Matemática do nono ano do Ensino Fundamental. Ao final do
trabalho verificou-se que a História da Matemática é pouco abordada nos livros
didáticos analisados. E com relação à síntese feita sobre o estudo de Miguel (1993),
o qual apresenta treze funções à História da Matemática, destaca-se a preferência
pela função da História da Matemática como História-Significação. A qual foi
utilizada como base para a elaboração das atividades didáticas desenvolvidas nessa
monografia. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |