dc.creator | Ortis, Andréa Corneli | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T13:50:20Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T13:50:20Z | |
dc.date.issued | 2019-01-18 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16905 | |
dc.description.abstract | The present research questions how the feminine identities of the characters Arya and Sansa
Stark, of Game of Thrones are represented, and which senses about the contemporary feminine
are mobilized by the series. We have, therefore, as general objective to analyze which senses
about the contemporary feminine are present in the representation of the feminine identities of
the characters Arya and Sansa Stark that contribute to the construction and representation of
the feminine, considering in relation to the culture lived and the process of mediation. As
specific objectives we intend to verify the conditions of production that contribute to the
configuration of the contemporary woman's identity in the series; investigate from the lived
culture, that feminist agendas are triggered through the series; observe narrative elements that
form the discourse; and to point out the characterization base of the identities of the characters
selected for the study. In order to do this, we seek to study our object through three main
instances: lived culture, production context, and textual forms (characters and interactions)
inspired by Johnson (2006) and Williams (2003) propositions, based on the epistemic
perspective of cultural studies. According to Williams (1979), Martín-Barbero (2001) and
Orozco Gómez (1997), these three instances contribute to the process of mediation, which acts
as an interpreter of everything that passes between them. We perceive, therefore, that the series
tries to problematize types of violence that happen in the contemporaneity in relation to the
feminine like sexual, psychological or physical violence, child marriage and woman as currency
of exchange. Thus, throughout the seasons, the characters are portrayed in order to ascend, after
going through numerous types of violence, and acquire values formerly present only in the
masculine universe, characterized as a masculinized independence. Therefore, the negotiated
meanings between fiction and reality present in Arya and Sansa in the series are formed
according to the environment in which they live, social and private values imposed by society. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Identidade feminina | por |
dc.subject | Gênero | por |
dc.subject | Representação | por |
dc.subject | Mediação | por |
dc.subject | Game of Thrones | por |
dc.subject | Feminine identity | eng |
dc.subject | Gender | eng |
dc.subject | Representation | eng |
dc.subject | Mediation | eng |
dc.title | Representações femininas em Game of Thrones: mediações entre os sete reinos e a contemporaneidade | por |
dc.title.alternative | Female representation in Game of Thrones: mediations between seven kingdons and the contemporary | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa questiona como são representadas as identidades femininas das
personagens Arya e Sansa Stark, de Game of Thrones, e quais sentidos sobre o feminino
contemporâneo são mobilizados pela série. Temos, então, como objetivo geral analisar quais
sentidos sobre o feminino contemporâneo estão presentes na representação das identidades
femininas das personagens Arya e Sansa Stark que contribuem para a construção e
representação do feminino, considerando em relação à cultura vivida e ao processo de
mediação. Como objetivos específicos pretendemos: verificar as condições de produção que
contribuem para a configuração da identidade da mulher contemporânea na série; investigar a
partir da cultura vivida, que agendas feministas são acionadas através da série; observar
elementos narrativos formadores do discurso; e apontar a base de caracterização de identidades
das personagens selecionadas para o estudo. Para isso, buscamos através da elaboração de um
percurso metodológico próprio, com base na perspectiva epistêmica dos estudos culturais,
observar nosso objeto através de três grandes instâncias: cultura vivida, contexto de produção
e formas textuais (personagens e interações) inspiradas por proposições de Johnson (2006) e
Williams (2003). Essas três instâncias contribuem no processo de mediação, segundo Williams
(1979), Martín-Barbero (2001) e Orozco Gómez (1997) que atua como interpretante de tudo
aquilo que passa entre elas. Percebemos, portanto, que a série busca problematizar tipos de
violência que acontecem na contemporaneidade em relação ao feminino como violência sexual,
psicológica ou física, casamento infantil e mulher como moeda de troca. Assim, ao longo das
temporadas, as personagens são retratadas de modo a ascenderem, após passarem por inúmeros
tipos de violência, e adquirem valores outrora presentes somente no universo masculino,
caracterizado como uma independência masculinizada. Portanto, os sentidos negociados entre
a ficção e a realidade presentes em Arya e Sansa, na série, são formadas de acordo com o
ambiente em que vivem, valores sociais e privados impostos pela sociedade. | por |
dc.contributor.advisor1 | Lisbôa Filho, Flavi Ferreira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9962424591141586 | por |
dc.contributor.referee1 | Moraes, Ana Luiza Coiro | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2128947342307031 | por |
dc.contributor.referee2 | Dalmolin, Aline Roes | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7869463407801702 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3993697913322255 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Comunicação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |