dc.contributor.advisor | Ludwig, Cristiane | |
dc.creator | Castaman, Joceli Cazarotto | |
dc.date.accessioned | 2016-06-09T13:40:39Z | |
dc.date.available | 2016-06-09T13:40:39Z | |
dc.date.issued | 2009-08-07 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/1698 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | This study aims to do a deeper theoretical dialogue about the educational in the
context from school administration as a possibility for development of democratic
management in schools. In this way, we present the reader a reflection about the role
from school manager, regarding the challenges and changes in education. In the first
chapter, we performed a history of education in Brazil, emphasizing the problems and
the social function from school. In the second chapter, we investigated public policy
and management education. In this chapter, we highlight the concept of democratic
management and theoretical concepts for this way to emphasize the importance of
participatory planning and construction of the project as a pedagogical tool for the
improvement of teaching and learning of the student. Finally, we investigated the
dialogue as a rethink on Educational Management, noting that the implementation of
democratic management in schools is still far from a reality because of the many
situations encountered. We conclude that from the moment the schools allow the
participation of subjects in preparation for their actions, since the idea of
management education is overcome limitations in that all are involved with
responsibility. Not to be confused with giving up responsibilities, but allow all to share
ideas, suggestions, plans and achievements in support of education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Diálogo | por |
dc.subject | Gestão | por |
dc.subject | Democracia | por |
dc.title | O diálogo no contexto da gestão educacional | por |
dc.title.alternative | The dilogue in the context of educational management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Constantina, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente estudo objetiva realizar um aprofundamento teórico, acerca do
diálogo no contexto da gestão educacional, como possibilidade de viabilização da
gestão democrática na escola. Para tanto, buscamos apoio na abordagem
qualitativa, utilizando como procedimento a pesquisa bibliográfica, abarcando as
bases da gestão educacional para o norteamento do trabalho do gestor escolar, a
fim de que se possa compreender a dinâmica dos estabelecimentos de ensino, como
condição para a participação do processo de planejamento. Articulamos o debate
em torno das categorias: gestão, diálogo e democracia. Concluímos que uma gestão
escolar, que permita a participação dos sujeitos na elaboração de suas ações, abre
possibilidades de construção de uma gestão pautada em uma racionalidade que
auxilie na formação de espaços públicos democráticos. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |