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dc.creatorWeber, Sabrine
dc.date.accessioned2019-06-18T21:54:01Z
dc.date.available2019-06-18T21:54:01Z
dc.date.issued2019-03-11
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/17039
dc.description.abstractThe objective of this paper is to investigate the textual genres of the histories family and their purposes in History textbooks referring to the curricular content of Civic-Military Dictatorship. In this study, theoretical bases of the Systemic-Functional Linguistics are used (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014). The analysis has as its starting point the characteristics of the family of history genres already mapped by Coffin (2006; 2008), Martin and Rose (2008), Christie and Derewianka (2008). The texts are analyzed from the most salient semantic-discursive systems of this family of genres: Ideation, Appraisal and Conjunction (MARTIN; ROSE, 2007). As the universe of analysis, the 9th grade textbook "História: Sociedade & Cidadania" (BOULOS, 2015), from FTD publisher, was selected since it is the most distributed book by PNLD (Brazilian Textbook Program) in the triennium 2017-2019 for public schools in Brazil. There are 10 texts in this research that, after the analysis, have revealed to be part of the family history genres. The analysis of the semantic-discursive systems, which contribute to the achievement of the genre stages in each text, evidenced two instances of the historical recount genre, whose predominant linguistic characteristics were precise circumstances and conjunctions of time and temporal relations between events; and eight instantiations of the historical account genre, whose predominant linguistic characteristics were relational processes in the Background stage, and material processes in the Account stage, besides presenting a relation of cause, consequence and addition between events. These events are articulated, in historical account, by means of six sequential explanations, two by means of consequential explanations and one by means of factorial explanation. The textbook’s chapter was identified as a macrogenre, a study of the period, which presents, in the analyzed corpus, a description of the period through a relation of extension among the textual genres identified in order to explain the Civic-Military Dictatorship content.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectLinguística sistêmico-funcionalpor
dc.subjectGêneros textuaispor
dc.subjectLivro didáticopor
dc.subjectHistóriapor
dc.subjectDitadura civil-militarpor
dc.subjectSystemic-functional linguisticseng
dc.subjectTextual genreeng
dc.subjectTextbookeng
dc.subjectHistoryeng
dc.subjectCivic-military dictatorshipeng
dc.titleDitadura civil-militar em livros didáticos de história: uma análise de gêneros textuais na perspectiva sistêmico-funcional da linguagempor
dc.title.alternativeCivic-military dictatorship in history textbooks: a textual genre analysis in the systemic functional perspective of languageeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é investigar os gêneros textuais da família das histórias e suas finalidades em Livro Didático de História referente ao conteúdo curricular Ditadura Civil-Militar. Neste estudo, são utilizadas bases teóricas da Linguística Sistêmico-Funcional (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2014). A análise tem como ponto de partida as características dos gêneros da família das histórias já mapeados por Coffin (2006; 2008), Martin e Rose (2008) e Christie e Derewianka (2008). Os textos são analisados a partir dos sistemas semântico-discursivos mais salientes dessa família de gêneros: Ideação, Avaliatividade e Conjunção (MARTIN; ROSE, 2007). Foi selecionado, como universo de análise, o livro didático do 9º ano da coleção “História: Sociedade & Cidadania” (BOULOS, 2015), da editora FTD, por este ser o mais distribuído pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD) no triênio 2017-2019 para as escolas públicas do Brasil. Fazem parte do corpus de pesquisa 10 textos que, após as análises, revelaram ser gêneros da família das histórias. A análise dos sistemas semântico-discursivos, que contribuem para realizar as etapas de gênero em cada texto, evidenciou duas instanciações do gênero relato histórico, cujas características linguísticas predominantes foram circunstâncias e conjunções precisas de tempo e relações temporais entre eventos; e oito instanciações do gênero relato histórico explicativo, cujas características linguísticas predominantes foram processos relacionais, na etapa Orientação, e processos materiais, na etapa Explicação de eventos, além de apresentar relação de causa, consequência e adição entre eventos. Esses eventos são articulados, nos relatos históricos explicativos, por meio de seis explicações sequenciais, dois por meio de explicações consequenciais e um por meio de explicação fatorial. O capítulo do livro didático foi identificado como um macrogênero, estudo do período, que apresenta, no corpus analisado, descrição do período por meio de relação de extensão entre os gêneros textuais identificados a fim de explicar o conteúdo Ditadura Civil-Militar.por
dc.contributor.advisor1Fuzer, Cristiane
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5169963931397212por
dc.contributor.advisor-co1Ribeiro, José Iran
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1466425361587196por
dc.contributor.referee1Silva, Thiago Santos da
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4605600305114012por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8034849352748276por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentLetraspor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspor
dc.subject.cnpqCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASpor
dc.publisher.unidadeCentro de Artes e Letraspor


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