dc.creator | Castro, João Juliano Monteblanco | |
dc.date.accessioned | 2019-06-26T13:02:12Z | |
dc.date.available | 2019-06-26T13:02:12Z | |
dc.date.issued | 2019-02-27 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17150 | |
dc.description.abstract | This dissertation analyzes the potential of using the Virtual Learning Environment (AVEA) Moodle, as
a tool to support educational management in the scholarship sector of the Open University of Brazil
(UAB), within the Federal University of Santa Maria (UFSM), and managed by the Center for
Educational Technology (NTE). The NTE uses as educational network technologies as tools to
support educational management and training. Taking into account a growing integration of
technologies that converge to the optimization of work routines, the use of AVEA Moodle is a
innovative and technological tool to support educational management, training and democratization of
information. Thus, this project has as general objective to evaluate the potentialities of AVEA Moodle
as a support to the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) referring to
the courses of the UAB system, managed by the NTE in UFSM. The specific objectives of this project
are: instrumentalize the course coordinators, mentoring coordinators and the NTE administrative
sector in the use of AVEA Moodle for educational management of authorization of the CAPES
scholarship of the UAB system at UFSM; elaborate a tutorial with information on the processes used in
the educational management of the CAPES scholarships of the UAB system in UFSM (product); and
to hold an event to evaluate the instrumentation of the educational management of authorization of the
CAPES scholarships of the UAB system in UFSM and the tutorial.The bibliographic review first deals
with a study of theories about UAB, such as the UAB system, CAPES, the Management System for
Scholarships (SGB), the context of the CAPES scholarships of the UAB system and the scholarship
sector of NTE. Therefore, it is approached the Virtual Environment of Teaching-Learning, having as
subitems the AVEA Moodle and the descriptive of the possibilities of use of Moodle. Finally, the
presentation of "tutorial" and "training". The results demonstrated that the use of the educational
technologies in the network, in this case the potential use of the AVEA Moodle as support to the
educational management in the mediation of CAPES scholarships of the UAB System make the
process more fluid, democratic and transparent, being a differential in the instrumentalization and
democratization of information. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Democratização | por |
dc.subject | AVEA Moodle | por |
dc.subject | Tecnologias educacionais em rede | por |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Sistema UAB | por |
dc.subject | Democratization | eng |
dc.subject | Networked educational technologies | eng |
dc.subject | Educational management | eng |
dc.subject | UAB system | eng |
dc.title | Potencialidades do uso do moodle na gestão educacional de bolsas Capes do sistema Universidade Aberta do Brasil no âmbito da Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.title.alternative | Potentialities of the use of the moodle in the educational management of resources Capes of the open University of Brazil whitin the Federal University of Santa Maria | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação analisa as potencialidades do uso do Ambiente Virtual de Ensino-
Aprendizagem (AVEA) Moodle como ferramenta de apoio à gestão educacional no setor de bolsas da
Universidade Aberta do Brasil (UAB), no âmbito da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), e
gerido pelo Núcleo de Tecnologia Educacional (NTE). O NTE utiliza as tecnologias educacionais em
rede como ferramentas de apoio à gestão educacional e à capacitação. Levando-se em conta a
crescente integração de tecnologias que convergem para a otimização das rotinas de trabalho, temse
na utilização do AVEA Moodle uma ferramenta inovadora e tecnológica de gestão e
democratização da informação. Assim, tem-se como objetivo geral analisar a potencialidade de uso
do AVEA Moodle como apoio à gestão educacional de bolsas da Coordenação de Aperfeiçoamento
de Pessoal de Nível Superior (CAPES) referentes aos cursos do sistema UAB, geridos pelo NTE na
UFSM. Os objetivos específicos deste projeto são: instrumentalizar os coordenadores de curso,
coordenadores de tutoria e o setor administrativo do NTE no uso do AVEA Moodle para gestão
educacional de autorização das bolsas CAPES do sistema UAB na UFSM; elaborar um tutorial com
informações sobre os processos utilizados na gestão educacional de autorização das bolsas CAPES
do sistema UAB na UFSM (produto); e realizar um evento de capacitação para avaliação da
instrumentalização da gestão educacional de autorização das bolsas CAPES do sistema UAB na
UFSM e do tutorial. A revisão bibliográfica aborda, primeiramente, um estudo das teorias a respeito
da UAB, tendo como subitens: o sistema UAB, a CAPES, o Sistema de Gestão de Bolsas (SGB), o
contexto das bolsas CAPES do sistema UAB e o setor de bolsas do NTE. Por conseguinte, é
abordado o Ambiente Virtual de Ensino-Aprendizagem, tendo como subitens o AVEA Moodle e o
descritivo das possibilidades de uso do Moodle. Por fim, a apresentação de “tutorial” e de
“capacitação”. Os resultados demonstraram que o uso das tecnologias educacionais em rede, neste
caso a potencialidade de uso do AVEA Moodle como apoio à gestão educacional na mediação de
bolsas CAPES do Sistema UAB deixam o processo mais fluido, democrático e transparente, sendo
um diferencial na instrumentalização e democratização da informação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Tybusch, Jerônimo Siqueira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6477064173761427 | por |
dc.contributor.referee1 | Oliveira, Andréia Machado | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7243757837987821 | por |
dc.contributor.referee2 | Silva, Gilson Luiz Piber da | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/5881450402090710 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4788517309167611 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |