dc.creator | Welter, Jaqueline | |
dc.date.accessioned | 2019-07-08T20:11:17Z | |
dc.date.available | 2019-07-08T20:11:17Z | |
dc.date.issued | 2016-03-08 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17352 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study consists in analyzing the impact of the "Sports Culture of the
School" PIBID in the pedagogical work of supervising teachers. The method that guided the
research was the dialectical historical materialism in the pursuit to reach the synthesis of the
phenomenon investigated from the multiple understanding of reality. The analysis was
conducted based on documentary research and interviews that originated from a theoretical
and methodological movement. The analyzed methodological categories were the entirety,
historicity, mediation and contradiction. In principle, the content category was pedagogical
work and, subsequently, continuing education, knowledge production, and pedagogical
praxis. These categories were driven by the research problem: What is the repercussion of the
participation of supervising teachers in the "Sports Culture of the School" PIBID for your
pedagogical work? Contributions to the pedagogical work were evidenced regarding mainly:
the construction of a continuing education space; promotion of an interrelationship between
school and university; encouragement of the knowledge production; collective work;
methodological exchanges and experiences; critical view of the work conducted at school;
changes in pedagogical practice; motivation for teaching; and closer approach between theory
and practice. The main highlighted limitations were: the discontinuity of pedagogical work;
little evidence in transformation and organization of the pedagogical work of the school; lack
of exclusive spaces for discussions between the teaching initiation fellows and supervising
teachers; social and school infrastructure problems; the development of the subproject outside
of school hours; discontinuity in the knowledge production; actions in schools often restricted
to the group of PIBID members. It was concluded that the "Sports Culture of the School"
PIBID allowed for partial contributions in all categories analyzed, bringing some significant
contributions to the development of pedagogical work, however other elements could be
better developed along the subproject. As a result, it was observed that the subproject did not
present a defined theoretical, epistemological, philosophical basis, and did not reflect directly
in the organization of the pedagogical work of supervising teachers and in the concept of
pedagogical work defined in this study. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação física | por |
dc.subject | Trabalho pedagógico | por |
dc.subject | PIBID | por |
dc.subject | Physical education | eng |
dc.subject | Pedagogical work | eng |
dc.title | O trabalho pedagógico das professoras supervisoras do PIBID: cultura esportiva da escola | por |
dc.title.alternative | The pedagogical work of supervising teachers of PIBID: sports culture of the school | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A finalidade do estudo consiste em analisar as repercussões do PIBID “Cultura Esportiva da
Escola” no trabalho pedagógico das professoras supervisoras. O método que orientou a
investigação foi o materialismo histórico dialético que busca chegar à síntese do fenômeno
investigado a partir da apreensão múltipla da realidade. A análise foi realizada com base na
pesquisa documental e nas entrevistas que ocorreram a partir de um movimento teórico e
metodológico. As categorias metodológicas analisadas foram a totalidade, historicidade,
mediação e contradição e de conteúdo foi a priori o trabalho pedagógico e a posteriori
formação continuada, produção do conhecimento e práxis pedagógica. Essas categorias foram
orientadas pelo problema de pesquisa: Qual a repercussão da participação das professoras
supervisoras no PIBID “Cultura Esportiva da Escola” para o seu trabalho pedagógico?
Evidenciou-se contribuições para o trabalho pedagógico no que se refere principalmente: a
construção de um espaço de formação continuada; promoção da inter-relação entre escola e
universidade; incentivo à produção do conhecimento; trabalho coletivo; trocas e experiências
metodológicas; visão crítica sobre o trabalho desenvolvido na escola; mudanças na prática
pedagógica; motivação para docência; e aproximação entre teoria e prática. As principais
limitações evidenciadas foram: a descontinuidade do trabalho pedagógico; o programa não foi
capaz de transformar a organização do trabalho pedagógico da escola; falta de espaços
exclusivos para discussões entre os bolsistas de iniciação à docência e professoras
supervisoras; problemas sociais e de infraestrutura escolar; o desenvolvimento do subprojeto
no contra turno escolar; descontinuidade na produção do conhecimento; ações nas escolas
muitas vezes restritas ao grupo de pibidianos. Conclui-se que o PIBID possibilitou
contribuições parciais em todas as categorias analisadas trazendo algumas contribuições
significativas para o desenvolvimento do trabalho pedagógico, porém outros elementos
poderiam ser melhor desenvolvidos junto ao programa. Como resultado, observou-se que o
PIBID não apresentava uma base teórica, epistemológica e filosófica definida; não repercutiu
diretamente na organização trabalho pedagógico das professoras supervisoras; e não
conseguiu refletir diretamente na amplitude do conceito de trabalho pedagógico defendido
neste estudo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Ribas, João Francisco Magno | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2539825151216671 | por |
dc.contributor.referee1 | Terra, Dinah Vasconcellos | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6508573831557108 | por |
dc.contributor.referee2 | Souza, Maristela da Silva | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7685329921498975 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5948046843072275 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação Física | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Física | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |