dc.contributor.advisor | Palma, Luciana Erina | |
dc.creator | Zanini, Maria Cristina | |
dc.date.accessioned | 2019-07-10T12:16:39Z | |
dc.date.available | 2019-07-10T12:16:39Z | |
dc.date.issued | 2006-01-20 | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17377 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação Física e Desportos, Curso de Especialização em Pesquisa e Ensino em Ciência do Movimento Humano , RS, 2006. | por |
dc.description.abstract | This study had as objective analyzes the Functions of the Communication in class of School physical education with Pupils With Educational Necessities Special In The Common Classrooms Of Education. It was stage of this study 06 (six) classes of School physical education, being 03 (three) classes of the 5th grade (group 51 and 52) and 03 (three) classes of the 6th grade (group 61 and 62) of a state school of fundamental teaching in Santa Maria, RS. There were announced 41 (forty one) students of the masculine sex, being 4 (four) Pupils With Educational Necessities Special, and 1 (one) physical education teacher. The data was collected through filmings, questionnaires and glimpses. There were filmed and, later, observed 06 classes of School physical education. It was also applied questionnaires for Pupils With Educational Necessities Special and for there physical education colleges, besides the recording of an interview with the physical education teacher that supplied the classes. The presence of informative functions could be verified, of relationship and of expression of communication established among teacher, students and Pupils With Educational Necessities Special in the observed classes. It was also verified that the functions of communication contribute in a significant way to the inclusion process in the classes of School physical education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação física escolar | por |
dc.subject | Inclusão | por |
dc.subject | Comunicação | por |
dc.subject | School physical education | eng |
dc.subject | Inclusion | eng |
dc.subject | Communication | eng |
dc.title | As funções da comunicação na educação física inclusiva: um estudo com alunos com necessidades educacionais especiais nas classes comuns de ensino | por |
dc.title.alternative | The functions of the communication in the inclusive school physical education: a study with pupils with educational necessities special in the common classrooms of education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Pesquisa e Ensino em Ciência do Movimento Humano | por |
dc.description.resumo | Este estudo teve como objetivo analisar as Funções da Comunicação em aulas de Educação Física Escolar com Alunos com Necessidades Educacionais Especiais (ANEEs) em classes comuns de ensino. Foi palco deste estudo 06 (seis) aulas de Educação Física Escolar, sendo 03 (três) aulas da 5ª série (turma 51 e 52) e 03 (três) aulas da 6ª série (turma 61 e 62) de uma escola estadual de ensino fundamental de Santa Maria, RS. Participaram 41 (quarenta e um) alunos do sexo masculino, sendo 4 (quatro) ANEEs, e 1 (um) professor de Educação Física. Os dados foram coletados através de filmagens, questionários e entrevista. Foram filmadas e, posteriormente, observadas 06 aulas de Educação Física Escolar. Também foi aplicados questionários para os ANEEs e para os seus colegas de Educação Física, além da gravação de uma entrevista com o professor de Educação Física que ministrou as aulas. Pôde-se constatar a presença das funções informativa, de relacionamento e de expressão da comunicação estabelecidas entre professor e alunos nas aulas observadas. Verificou-se também que as estas funções da comunicação contribuem de forma significativa para o processo de inclusão nas aulas de Educação Física Escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |