dc.creator | Grassi, Doneide Kaufmann | |
dc.date.accessioned | 2019-07-18T14:25:34Z | |
dc.date.available | 2019-07-18T14:25:34Z | |
dc.date.issued | 2019-03-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17490 | |
dc.description.abstract | Humanity is entangled in a new historical period marked by profound changes in the social,
political, economic and cultural environment. In recent decades, we have witnessed a
significant growth of environmental movements and interest in environmental conservation.
We know that the socio-environmental problems faced by humanity are the result of an
inadequate use of the planet's natural resources. From another point of view, environmental
education and social-environmental issues are not denied; but from discourse to action, there
is a long way to go. Public service bodies and, more specifically, Higher Education
Institutions (HEIs) are not an exception in this area and should become spaces for the exercise
of environmental education. In this context, the university plays an important role in the
formation and construction of a human being who is knowledgeable and modifying reality,
based on the principles of sustainability and environmental education, so that he becomes an
environmental educator capable of thinking and acting on his or her own reality. Thus, this
study aims to analyze the implementation of knowledge and practices of environmental
education, in the perception of UFSM managers, with a view to producing subsidies that
contribute to the strengthening of environmental education. This research has a qualitative
character, having as an instrument of data collection, interviews with three UFSM managers.
Moreover, this research is classified in a case study. In order to perform the data analysis, we
applied the Content Analysis based on Bardin (2016), aiming, through these systematic
procedures, to highlight the most important and relevant segments of the interviews. In
general, the results showed that the interviewees recognized that the theme of environmental
education is of paramount importance, characterizing itself as a fundamental instrument in the
IFES and that, somehow, they are trying to include this topic in the Institution. In this
research it was also verified that several actions occur in the Institution, but are isolated
actions and that there is no cohesion / intention / priority on the subject. Based on this, this
study proposed the implementation of Environmental Education Centers in each University
Unit, thus providing an alternative to better discuss, conduct and experience this theme at
UFSM. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Ambientalização curricular | por |
dc.subject | Gestão ambiental | por |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | Curricular ambientalization | eng |
dc.subject | Environmental management | eng |
dc.title | Educação ambiental em instituição pública de ensino superior: o caso da UFSM | por |
dc.title.alternative | Environmental education in public institution of higher education: the case of UFSM | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A humanidade está enredada em um novo período histórico marcado por profundas
transformações no ambiente social, político, econômico e cultural. Nas últimas décadas,
presenciamos um significativo crescimento dos movimentos ambientalistas e do interesse pela
conservação ambiental. Sabemos que os problemas socioambientais enfrentados pela
humanidade são frutos de um uso inadequado dos recursos naturais do planeta. Sob outra
ótica, a educação ambiental e as questões socioambientais não são negadas; porém, do
discurso à ação, há um longo caminho. Os órgãos do serviço público e, mais especificamente,
as Instituições de Ensino Superior (IES) não constituem exceção nessa temática e devem se
transformar em espaços para o exercício da educação ambiental. Nesse contexto, a
universidade tem importante papel na formação e construção de um ser humano conhecedor e
modificador da realidade, baseado nos princípios da sustentabilidade e da educação ambiental,
para que se torne um educador ambiental capaz de pensar e agir sobre sua própria realidade.
Dessa forma, este estudo objetiva analisar a implementação de saberes e práticas da educação
ambiental, na percepção dos gestores da UFSM, com vistas a produzir subsídios que
contribuam para o fortalecimento da educação ambiental. Esta pesquisa tem caráter
qualitativo, tendo como instrumento da coleta de dados, entrevistas com três gestoras da
UFSM. Ainda, essa investigação classifica-se em um estudo de caso. Para se fazer as análises
dos dados, aplicou-se a Análise de Conteúdo baseada em Bardin (2016), visando, por meio
desses procedimentos sistemáticos, destacar os trechos mais importantes e relevantes das
entrevistas. De maneira geral, os resultados demonstraram que as entrevistadas reconheceram
que a temática educação ambiental é de suma importância, caracterizando-se como um
instrumento fundamental nas IFES e que, de alguma forma, estão tentando englobar esse
tópico na Instituição. Nessa pesquisa constatou-se, ainda, que diversas ações ocorrem na
Instituição, porém são ações isoladas e que não há uma coesão/intenção/prioridade sobre o
assunto. Baseado nisso, este estudo propôs a implementação de Núcleos de Educação
Ambiental, em cada Unidade Universitária, proporcionando, assim, uma alternativa para que
melhor seja debatida, conduzida e vivenciada essa temática na UFSM. | por |
dc.contributor.advisor1 | Kocourek, Sheila | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3494842729753586 | por |
dc.contributor.referee1 | Sudan, Daniela Cássia | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3863004014765353 | por |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Jairo da Luz | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7443927154869003 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8407352516739604 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |