dc.contributor.advisor | Ourique, João Luis Pereira | |
dc.creator | Taglietti, Jaqueline Biazus Pin | |
dc.date.accessioned | 2019-07-22T14:45:58Z | |
dc.date.available | 2019-07-22T14:45:58Z | |
dc.date.issued | 2009-08-08 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17515 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | “The paradigm‟s construction of the social development under the perspective of the cooperative education: a boarding of the educational managers” intends to analyze the great contradiction between competition and cooperation. This investigation looks this relation under from of a system wich stimulates the human being for to be the first one, doing a reflexion about the changes from historical-structural, that have as basic question the introduction of a new methodology of learning adequated to the lived reality and the conception from educational managers from the Constantina‟s city about this conception and differentiation. For other side there is a reflexion about the application and registers wich they are related to the cooperative education in the schools municipal. The Politician Pedagogical project of the municipal schools also is part of the study in question, under the approach to verify its boarding how much to the competitive and/or cooperative education, knowing and diagnosis the context in which the school is basing. This study beyond approaching elucidating the cooperative education as basic for the advance for the collectivity, also it revealed to the most importance of terms in the cooperative community school, where teachers, parents and pupils construct there oven educative history along to school period and that this extends for all life through the formation of independent, critical and cooperative citizens. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Cooperação | por |
dc.subject | Competição | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Cooperation | eng |
dc.subject | Competition | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.title | Construção do paradigma do desenvolvimento social sob a perspectiva da educação coopertaiva: uma abordagem dos gestores educacionias | por |
dc.title.alternative | The paradigm‟s construction of the social development under the perspective of the cooperative education: a boarding of the educational managers | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Constantina, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | “A construção do paradigma do desenvolvimento social sob a perspectiva da educação cooperativa: uma abordagem dos gestores educacionais” pretende analisar a grande contradição entre competição e cooperação. Esta pesquisa observa esta relação sob a égide de um sistema que estimula o ser humano a ser o primeiro, refletindo sobre as mudanças histórico-estruturais que tem como fundamental questão a introdução de uma nova metodologia de ensino adequada à realidade vivida e a concepção dos gestores educacionais do município de Constantina acerca desta conceitualização e diferenciação. Além disso, discute aspectos sobre sua aplicação e dos registros no que se referem à educação cooperativa nas escolas municipais. O Projeto Político Pedagógico das escolas municipais também faz parte do estudo em questão, sob o enfoque de verificar sua abordagem quanto à educação competitiva e/ou cooperativa, conhecendo e diagnosticando o contexto no qual a escola esta alicerçada. Este estudo além de abordar elucidando a educação cooperativa como fundamental para o avanço da coletividade, também revelou a suma importância de termos na escola uma comunidade cooperativa, onde professores, pais e alunos construam sua própria história educativa ao longo do período escolar e que esta se estenda por toda vida através da formação de cidadãos autônomos, críticos e cooperativos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |