dc.contributor.advisor | Henz, Celso Ilgo | |
dc.creator | Vale, Jocilaine Moreira Batista do | |
dc.date.accessioned | 2019-08-29T13:04:36Z | |
dc.date.available | 2019-08-29T13:04:36Z | |
dc.date.issued | 2010-12-17 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18068 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | The present bibliography research paper aims at reflecting and analyzing the
information about the historical origins of Religious Education and its relationship
based on the Curriculum Parameters in the public schools of basic education in Brazil
on the context of Educational and School Management. The Religious Education arose
historically as an element of religious indoctrination. In Brazil, however, the recent
reforms in the national education system required a reforming of this conception. Since
the moment it is configured as an area of knowledge, socialization and human values
(moral and ethical), the Religious Education starts to build a pedagogic identity within
the referential of curricular component on the formation and information of National
Basic Education, in a way that it can be treated and worked not only as an ecclesiastical
element in the school, but as a regular subject focused on the contents of a Religious
Anthropology, being referenced by the various phases and approaches on different
historical periods, highlighting the socio-political education context, experienced for
more than 500 years of schooling on the Educational and School Management context. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino religioso | por |
dc.subject | Parâmetros curriculares | por |
dc.subject | Escolarização | por |
dc.subject | Historicidade e educação religiosa | por |
dc.subject | Educação básica nacional | por |
dc.subject | Religious education curriculum | eng |
dc.subject | Schooling | eng |
dc.subject | Historicity and religious education | eng |
dc.subject | The national basic education | eng |
dc.title | Gestão democrática: resgatando os valores humanos do ensino religioso nas escolas públicas | por |
dc.title.alternative | Democratic management: rescue human values of religious education in public schools | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho de pesquisa bibliográfica tem como objetivo refletir e analisar as
informações sobre o surgimento histórico do Ensino Religioso e sua relação com base
nos Parâmetros Curriculares nas escolas públicas de ensino básico no Brasil no contexto
da Gestão Escolar e Educacional. O Ensino Religioso surgiu historicamente como
elemento de doutrinação. No Brasil, entretanto, encontra-se, de maneira especial as
recentes reformas da educação nacional que exigiram uma reformulação desta
concepção. A partir do momento que se configura como área de conhecimento,
socialização e valores humanos (éticos e morais), o Ensino Religioso passa a construir
uma identidade pedagógica dentro do referencial de componente curricular na formação
e informação da Educação Básica Nacional, de forma que seja tratado e trabalhado no
universo educacional, não apenas como um elemento eclesial na escola, estranho ao
currículo, mas como disciplina regular centrado nos conteúdos de uma Antropologia
Religiosa, sendo referenciado pelas diversas fases e abordagens, nos diversos períodos
históricos, ressaltando o contexto sócio-político educacional vivenciado nos mais de
500 anos de escolarização, no contexto da Gestão Educacional e Escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |