dc.creator | Cassanta, Lucas Dalfolo | |
dc.date.accessioned | 2019-10-31T21:46:23Z | |
dc.date.available | 2019-10-31T21:46:23Z | |
dc.date.issued | 2018-08-08 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18736 | |
dc.description.abstract | This work sought to establish plausible concepts of citizenship, linked to the teaching of
history. It was tried to clarify the concept of citizenship, through speeches of the most varied,
and even through the Brazilian legislation that brings in its text exhaustively the term, without
giving it a concrete definition. Through the present work it is possible to perceive that
education, and especially the teaching of history, has been at the forefront of the formation of
conscious citizens of themselves, and of their place in time and space and, therefore, the
process of historical awareness of students in the classroom, in the final years of elementary
school, acquires a fundamental character to understand how the teaching process is
transforming the reality in which it is inserted. As legal definitions exist in the education
landscape, the research brings the discussion about the curriculum, seeking to clarify broad
concepts, such as the very meaning of curriculum, and also current issues such as discussions
about the National Curricular Common Base, demonstrating the occurrence of advances and
regressions with respect to the national standardization specifically of the teaching of history.
Methodologically, the application and analysis of autobiographical narratives as training
devices was developed in the search for students' understanding of their historical action and
the perception of themselves and of others as constituents of society. The researcher's
perception also appears in this process of the construction of the autobiographical narratives
of the students, in the analysis phase of the narratives and their interpretation, being clear, in
this way, the dialectical character fostered by the constituent praxis of the whole process. In
the end, the work proposes a workshop on autobiographical narratives, to be applied with
teachers already trained and in training, in order to demonstrate the methodological
possibilities of the narratives themselves and their applicability. The research thus launches a
very favorable view to the use of autobiographical narratives as training devices in elementary
school final years, which brings relevant contribution to the concept of historical education,
history being as a curricular component, a necessary tool for the training of students in basic
education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Cidadania | por |
dc.subject | Narrativas autobiográficas | por |
dc.subject | Currículo | por |
dc.subject | Ensino de história | por |
dc.subject | Educação histórica | por |
dc.subject | Citizenship | eng |
dc.subject | Autobiographic narratives | eng |
dc.subject | Curriculum | eng |
dc.subject | History teaching | eng |
dc.subject | Historical education | eng |
dc.title | Consciência histórica e transformações sociais: narrativas autobiográficas e o exercíco da cidadania através das aulas de história | por |
dc.title.alternative | Historical consciousness and social transformations: autobiographical narratives and the exercise of citizenship through the history lessons | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho buscou estabelecer conceitos plausíveis de cidadania, atrelado ao ensino de
história. Buscou-se esclarecer o conceito de cidadania, através de discursos dos mais variados,
e mesmo através da legislação brasileira que traz em seu texto de maneira exaustiva o termo,
sem dar a ele uma definição concreta. Através do presente trabalho é possível perceber que a
educação, e notadamente o ensino de história, tem estado na vanguarda da formação de
cidadãos conscientes de si, e de seu lugar no tempo e no espaço e, portanto, o processo de
tomada de consciência histórica dos estudantes em sala de aula, nos anos finais do ensino
fundamental, adquire caráter fundamental para entender de que maneira o processo de ensino
é transformador da realidade em que se está inserido. Como as definições legais existem no
panorama da educação, a pesquisa traz a discussão acerca do currículo, buscando esclarecer
conceitos amplos, como o próprio significado de currículo, e ainda, questões atuais como as
discussões acerca da Base Nacional Comum Curricular, demonstrando a ocorrência de
avanços e regressões no que diz respeito à padronização nacional especificamente do ensino
de história. Metodologicamente se desenvolveu a aplicação e a análise de narrativas
autobiográficas como dispositivos de formação, na busca da compreensão pelos estudantes
sobre a sua ação histórica e a percepção de si e do outro, enquanto constituintes da sociedade.
A percepção do pesquisador também aparece nesse processo da construção das narrativas
autobiográficas dos estudantes, na fase de análise das narrativas e de sua interpretação,
estando claro, dessa forma, o caráter dialético fomentado pelas práxis constituintes de todo o
processo. Ao final, o trabalho traz a proposta de uma oficina sobre as narrativas
autobiográficas, a ser aplicada com docentes já formados e em formação, no intuito de
demonstrar as possibilidades metodológicas das narrativas de si e sua aplicabilidade. A
pesquisa lança, dessa forma, uma visão bastante favorável à utilização das narrativas
autobiográficas como dispositivos de formação no ensino fundamental anos finais, que traz
contribuição pertinente ao conceito de educação histórica, sendo a história, enquanto
componente curricular, ferramenta necessária a formação de estudantes no ensino básico. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 | por |
dc.contributor.referee1 | Ribeiro, José Iran | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1466425361587196 | por |
dc.contributor.referee2 | Gonçalves, Rita de Cássia | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/6631838089936790 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8690123508902591 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | História | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |