dc.creator | Trindade, Tatiana Siqueira | |
dc.date.accessioned | 2019-11-12T19:33:11Z | |
dc.date.available | 2019-11-12T19:33:11Z | |
dc.date.issued | 2017-09-11 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18913 | |
dc.description.abstract | This dissertation had the objective of comprehending the meanings of the circular dances and the affection produced by its practice. Therefore, we elaborated 2 texts: “Circular Dance and Politics: inventing worlds” and “Circular Dance: new possibilities at the university”. This text proposes a reflection about possible intertwining of the practice of dances with the politics in the interface with certain cosmovision. Through Critical Social Psychology we discuss the relation between dancing and science’s paradigms, proposed by Pedrinho Guareschi. Specifically, under Hannah Arendt's notion of politics, circular dances were focused as political potency. It is concluded that the experiences of circular dances moves possibilities of worldviews, inventing ways of experiencing politics, dances and the world, since the politics as proposed by Arendt is produced jointly, in plurality. The second text, of qualitative approach, has the objective of perceiving how the experience of a discipline that proposes the practice of circular dances affects the person at the university context. The Critical Social Psychology and the Theory of Social Representations were used, in the search of specifically understanding the ways that the practice at the discipline opens new possibilities to the academics. Through the student’s narratives in their class diaries and field diaries, we’ve concluded that the experiences of the discipline move social representations and enables sensitive experiences, both inside and outside the university, as well being in the world. Therefore, circular dance, in this research, enhances the critical reflection of constructions of spaces that can invent affection and develop other possibilities being in the world. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Representações sociais | por |
dc.subject | Danças circulares | por |
dc.subject | Universidade | por |
dc.subject | Política | por |
dc.subject | Visões de mundo | por |
dc.subject | Social representations | eng |
dc.subject | Circular dance | eng |
dc.subject | University | eng |
dc.subject | Politics | eng |
dc.subject | Cosmovisions | por |
dc.title | Dança circular: inventando afetos e construindo mundos | por |
dc.title.alternative | Circular dance: inventing affects and building worlds | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Essa dissertação teve como objetivo compreender os sentidos das danças circulares e os afetos produzidos no encontro com esta prática. Para tanto, elaboramos dois textos, em formato de artigo: “Dança Circular e Política: inventando mundos” e “Dança Circular: novos possíveis na universidade”. No primeiro texto, propõe-se a refletir sobre possíveis entrelaçamentos da prática de danças com a política na interface com certas cosmovisões. Situando-se na área da Psicologia Social Crítica, discute-se a relação da dança com os paradigmas da ciência propostos por Pedrinho Guareschi. Especificamente, sob o referencial de noção de política de Hannah Arendt, enfocou-se as danças circulares como potência política. Percebemos que as experiências das danças circulares criam possibilidades de visões de mundo, inventando formas de vivenciar a política, uma vez que a política proposta por Arendt é produzida em conjunto, na pluralidade. No segundo texto, objetivou conhecer como a experiência da prática das danças circulares, em uma disciplina de graduação do Curso de Pedagogia, afeta o sujeito no contexto universitário. Contamos com perspectiva crítica da Psicologia Social e elementos da Teoria das Representações Sociais, buscando, especificamente, compreender de que formas as vivências na disciplina abrem novos possíveis para os acadêmicos. Por meio dos seus relatos nos diários de aula e diários de campo, concluímos que as experiências da disciplina movimentam representações sociais e possibilitam surtir experiências sensíveis tanto na universidade, como de ser e estar no mundo. Portanto, a dança circular, nesta pesquisa, potencializa a reflexão crítica de construções de espaços que possam inventar afetos e desenvolver outras possibilidades de ser e estar no mundo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Roso, Adriane | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5781004524826262 | por |
dc.contributor.referee1 | Zanella, Andrea Vieira | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2409769589523805 | por |
dc.contributor.referee2 | Zucolotto, Marcele Pereira da Rosa | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/1731776034648302 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1644370940458618 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Psicologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Psicologia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |