dc.creator | Becker, Luciano Antonelli | |
dc.date.accessioned | 2019-12-03T12:10:20Z | |
dc.date.available | 2019-12-03T12:10:20Z | |
dc.date.issued | 2017-08-18 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19083 | |
dc.description.abstract | Based on a research developed in the scope of the Professional Masters Postgraduate Program
in Educational Technology Network (PPGTER), in research line of Management in
Educational Network Technologies, in the area of Concentration of Educational Technologies
in Network for Innovation and Democratization of Education, from Universidade Federal de
Santa Maria (UFSM), we search to develop an instructional design for MOODLE (Modular
Object-Oriented Dynamic Learning Environment) activities of the Universidade Federal do
Pampa (UNIPAMPA). For this, we work with a philosophical orientation, which covers
Apollonian and Dionysian concepts developed by Friedrich Wilhelm Nietzsche in his book
'The Birth of Tragedy'. For the methodological construction of the research, we make a
theoretical and empirical dissertation, based on perspectivism, a concept of the nietzschean
philosophy itself, where we seek to establish our vision in an innovative discussion in the
education context and its technological increase and, with this, to develop an instructional
design. The research showed that this construction is possible from the conceptual integration
of two tendencies, Apollonian and the Dionysian, in the environment activities and, with it, a
pretense tragic staging in the structuring of AVEA MOODLE. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Apolíneo | por |
dc.subject | Dionisíaco | por |
dc.subject | Tecnologias | por |
dc.subject | Moodle | por |
dc.subject | Design instrucional | por |
dc.subject | Apollonian | eng |
dc.subject | Dionysian | eng |
dc.subject | Technologies | eng |
dc.subject | Moodle | eng |
dc.title | Um possível palco trágico para a educação: elementos e categorias Apolíneo-Dionisíacos em um ambiente virtual de ensino-aprendizagem | por |
dc.title.alternative | A possible tragic stage to education: elements and categories Apollonian-Dionysian in an virtual environment teaching-learning | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A partir de uma pesquisa desenvolvida no âmbito do Programa de Pós-Graduação em
Tecnologias Educacionais em Rede (PPGTER – mestrado), em sua linha de pesquisa de
Gestão em Tecnologias Educacionais em Rede, na área de concentração de Tecnologias
Educacionais em Rede para Inovação e Democratização da Educação, da Universidade
Federal de Santa Maria (UFSM), buscamos desenvolver um design instrucional para
atividades do MOODLE (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) da
Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Para isso, trabalhamos com um referencial
filosófico, que abrange os conceitos de apolíneo e dionisíaco desenvolvidos por Friedrich
Wilhelm Nietzsche no seu livro ‘O nascimento da Tragédia’. Para a construção metodológica
da pesquisa confeccionamos uma dissertação teórica e empírica, a partir do perspectivismo,
um conceito da própria filosofia nietzschiana, pelo qual procuramos assentar nosso olhar
numa discussão inovadora no contexto da educação e seu incremento tecnológico e, com isso,
desenvolver um design instrucional contextualizado. A pesquisa mostrou que é possível essa
construção a partir da integração conceitual das duas tendências, a apolínea e a dionisíaca, nas
atividades do ambiente e, com isso, uma pretensa encenação trágica na estruturação do AVEA
MOODLE. | por |
dc.contributor.advisor1 | Alberti, Taís Fim | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7994109513454054 | por |
dc.contributor.referee1 | Oliveira, Andréia Machado | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7243757837987821 | por |
dc.contributor.referee2 | Ranquetat Júnior, Cesar Alberto | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/7029626865220915 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9793110618935376 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |