dc.contributor.advisor | Damilano, José Luiz Padilha | |
dc.creator | Garbini, Fernanda Zanette | |
dc.date.accessioned | 2016-07-19T15:06:02Z | |
dc.date.available | 2016-07-19T15:06:02Z | |
dc.date.issued | 2007-11 | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/1917 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Educação Especial - Déficit Cognitivo e Educação de Surdos, EaD, RS, 2007. | por |
dc.description.abstract | When analyzing the effective educational conjuncture, is observed that the proposal
pedagogical of Popular Education is an alternative for overcoming of the severely criticized
traditional education in the present time. Associate with this new perspective of the process of
knowledge construction that if extends and objective the formation of educating in its totality,
verifies itself that the Inclusion of the pupils with educational necessities special in regular
schools also is an increasing process and comes to the meeting of the process of social
inclusion and valuation of the diversity human being. The present objective study to establish
the relation between the Popular Education and the Inclusion of the pupils with educational
necessities special, adopting as methodology a bibliographical revision in pertinent literature
in the area, associated a hermeneutic fenomenal study analysis. From the information critical analyzed, it was observed narrow existing relation between Popular Education and the Inclusion, a time that both prioritize the social inclusion of the students, informing them for the full exercise of the citizenship, besides contributing for eradication of the discrimination of the different one. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Educação popular | por |
dc.subject | Inclusão | por |
dc.title | Estudo do contexto educacional atual e proposta pedagógica da educação popular: sua relação com educandos com necessidades educacionais especiais | por |
dc.title.alternative | Study of pedagogical the current educational context and proposal of the popular education: its relation with educandos with educational necessities special | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Especial - Déficit Cognitivo e Educação de Surdos, EaD | por |
dc.description.resumo | Ao analisar a conjuntura educacional vigente, observa-se que a proposta pedagógica
de Educação Popular é uma alternativa para superação da educação tradicional severamente
criticada na atualidade. Associada com esta nova perspectiva do processo de construção de
conhecimento que se amplia e objetiva a formação do educando na sua totalidade, verifica-se
que a Inclusão dos alunos com necessidades educacionais especiais em escolas regulares
também é um processo crescente e vem ao encontro do processo de inclusão social e de
valorização da diversidade humana. O presente estudo objetiva estabelecer a relação entre a
Educação Popular e a Inclusão dos alunos com necessidades educacionais especiais, adotando
como metodologia uma revisão bibliográfica na literatura pertinente na área, associada á uma
análise fenomenológica hermenêutica. A partir das informações criticamente analisadas,
observou-se a estreita relação existente entre Educação Popular e a Inclusão, uma vez que
ambas priorizam a inclusão social dos educandos, instrumentalizando-os para o pleno
exercício da cidadania, além de contribuir para erradicação da discriminação do diferente. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |