dc.contributor.advisor | Mazzardo, Mara Denize | |
dc.creator | Ribas, Elisabete | |
dc.date.accessioned | 2020-01-07T13:58:42Z | |
dc.date.available | 2020-01-07T13:58:42Z | |
dc.date.issued | 2016-08-26 | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19305 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão da Educação Municipal, EaD, RS, 2016. | por |
dc.description.abstract | The early childhood education, first stage of basic education, ensuring a healthy development and learning of children turning them and consequently to society, therefore, constitutes an important instrument for the acquisition of knowledge. Public policies as the Federal Constitution of 1988, guidelines and Bases for national education no. 9.394/96 shall ensure access. The National Education Plan 2014/20124 aims the universalization of children of 4 and 5 years. The present research aims to: analyze the process of Universalization of early childhood education in the municipality of Carazinhosearch; how did the child education in Brazil;meet the public policy related to early childhood education;analyzing census data on the indices of School children enrolled in early childhood education in the municipality of Carazinho; verify the actions taken, by the city of Carazinho, to fulfill the goal of the national plan of education 1. Was developed through bibliographical research, analysis of census data on early childhood education and questionnaire to obtain further data about the universalization in the municipality of Carazinho. The data shows that the supply of vacancies in children's Education in Carazinho has increased gradually over the years and that the goal of the National Education Plan 1 can be reached by the end of the year 2016. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Universalização | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Plano nacional de educação | por |
dc.subject | Universalization | eng |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Políticas públicas/educação infantil | por |
dc.subject | Early childhood public policy | eng |
dc.subject | National education plan | eng |
dc.title | A universalização de crianças de 4 e 5 anos na educação infantil do município de Carazinho - RS | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão da Educação Municipal, EaD | por |
dc.description.resumo | A Educação Infantil, primeira etapa da Educação Básica, garante o desenvolvimento e uma aprendizagem saudável das crianças transformando-as e consequentemente a sociedade, sendo assim, constitui-se num importante instrumento para aquisição do conhecimento. As Políticas Públicas como a Constituição Federal de 1988, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/ 96 asseguram o acesso. O Plano Nacional de Educação 2014/20124 tem como meta a universalização das crianças de 4 e 5 anos. A presente pesquisa tem por objetivos: analisar o processo de Universalização da Educação Infantil no Município de Carazinho; pesquisar como surgiu a Educação Infantil no Brasil; conhecer as Políticas Públicas relacionadas à Educação Infantil; analisar dados do Censo Escolar sobre os índices de crianças matriculadas na educação infantil no município de Carazinho, verificar as ações desenvolvidas pelo município de Carazinho, para cumprir a Meta 1 do Plano Nacional de Educação. Foi desenvolvida através de pesquisa bibliográfica, análise de dados do censo sobre a Educação Infantil e questionário para obtenção de dados complementares sobre a universalização no município de Carazinho. Os dados demonstram que a oferta de vagas na Educação Infantil em Carazinho tem aumentado gradativamente durante os anos e que a Meta 1 do Plano Nacional de Educação poderá ser alcançada até o final do ano de 2016. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |