dc.creator | Dalla Costa, Cristina Landerdahl | |
dc.date.accessioned | 2020-01-07T16:07:00Z | |
dc.date.available | 2020-01-07T16:07:00Z | |
dc.date.issued | 2019-03-27 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19322 | |
dc.description.abstract | This dissertation is about a computational art preservation study in the contemporary
context and some procedures used to maintain the artistic and cultural memory. Five
museum-like institutions were chosen for the research, with an example of preserved
art work, like: Itaú Cultural, from São Paulo (Brazil), with the artwork Desertesejo
(2000) by Gilbertto Prado; MoMA, from New York (USA), with the artwork Pac Man
(1980) by Toru Iwatani; ZKM, from Karlsruhe (Germany), with the artwork The Legible
City (1989-1991) by Jeffrey Shaw; Solomon R. Guggenheim Foundation, from New
York (USA), with the artwork TV Garden (1974/2000) by Nam June Park; and Reina
Sofía, from Madrid (Spain), with the artwork 6 TV Dé-Coll/age (1963) by Wolf Vostell.
The case study of the webart/installation Desertesejo (2000) is presented, which was
developed in the New Rumos New Media Program of Itaú Cultural, in São Paulo.
Aspects that make difficult the creation of parameters for the preservation and the
archiving of art works are analyzed, for instance, the variety of artistic languages,
devices, equipment, materials, and analogical or digital procedures, different
technological apparatuses that are used, besides the specific terminology to classify
these projects. This dissertation contributes to the discussion of the preservation of
contemporary works that use computational languages in its establishment,
emphasizing the various agents' participation involved in this project, trying to
maintain the artistic memory of contemporary society. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Arte contemporânea | por |
dc.subject | Tecnologia | por |
dc.subject | Arte computacional | por |
dc.subject | Preservação | por |
dc.subject | Arquivamento | por |
dc.subject | Contemporary art | eng |
dc.subject | Technology | eng |
dc.subject | Computational art | eng |
dc.subject | Preserving | eng |
dc.subject | Archiving | eng |
dc.title | Arte computacional: preservação e arquivamento na contemporaneidade | por |
dc.title.alternative | Computational art: the preserving and archiving in contemporaneity | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho trata de um estudo da preservação da arte computacional no contexto
contemporâneo e de alguns procedimentos utilizados para manter a memória
artística e cultural. Foram abordadas cinco instituições museais para pesquisa, com
um exemplo de obra preservada, a saber: Itaú Cultural, de São Paulo (Brasil), com a
obra Desertesejo (2000) de Gilbertto Prado; MoMA de Nova porque (EUA), com a
obra Pac Man (1980) de Toru Iwatani; ZKM, de Karlsruhe (Alemanha), com a obra
The Legible City (1989-1991) de Jeffrey Shaw; Fundação Solomon R. Guggenheim,
de Nova Iorque (EUA), com a obra TV Garden (1974/2000) de Nam June Park; e o
Reina Sofía, de Madri (Espanha), com a obra 6 TV Dé-Coll/age (1963) de Wolf
Vostell. Para o estudo de caso, foi escolhida a webart/instalação Desertesejo (2000),
que foi desenvolvida no Programa Novos Rumos Novas Mídias do Itaú Cultural, em
São Paulo. São analisadas questões que dificultam a criação de parâmetros para a
preservação e o arquivamento das obras, como a variedade de linguagens artísticas,
dispositivos, suportes, materiais, processos analógicos ou digitais, diferentes
aparatos tecnológicos utilizados, além de terminologias específicas para classificar
estes projetos. A dissertação suscita discussões relativas à preservação de obras de
arte contemporânea que utilizam linguagens computacionais na sua instauração,
ressaltando a participação dos diversos agentes envolvidos neste trabalho,
contribuindo para manter a memória artística da sociedade contemporânea. | por |
dc.contributor.advisor1 | Santos, Nara Cristina | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0024977948247395 | por |
dc.contributor.referee1 | Flores, Daniel | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9640543272532398 | por |
dc.contributor.referee2 | Rey, Sandra Terezinha | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/1304040199380156 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9115797052735090 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Artes | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |