dc.contributor.advisor | Machado, Paulo Romeu Moreira | |
dc.creator | Winck, Tailana Alves | |
dc.date.accessioned | 2020-03-09T15:39:43Z | |
dc.date.available | 2020-03-09T15:39:43Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19776 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia, Curso de Especialização em Educação Ambiental, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This study aims to identify the relationship between environmental education and the prison system and whether this environment interferes with the quality of life of the individuals who are part of the Cruz Alta State Prison. The prison system at the national level faces many difficulties in fulfilling its mission of re-socializing the persons deprived of their liberty, and all these difficulties are reflected in the soul of the Brazil prisons, where the overcrowding, the disrespect to basic rights of the prisoners can not be guaranteed even if assured by the Law. Faced with the current situation in prisons, we can see the fundamental role of Environmental Education, where the environmental education professional can be inserted as a tool to recover the guarantee of basic rights for prisoners, providing practical solutions to daily problems that directly affect the quality of life of all individuals who are part of the prison system, guaranteeing to all professionals working in the prisons a better working environment so that they can perform better and with more motivation their activities, and to the grieving that their basic rights being respected can then cultivate good habits, provide better conditions to carry out some type of sustainable work, and may even transform behaviors that will be repeated when the latter fulfills his sentence and returns to society. For the collection of data, semi structured questionnaires were applied to prisoners, prison agents, military police officers and the health and education agents that make up the Cruz Alta State Prison. It is possible with the accomplishment of the work, identifying in the daily of the individuals actions that can influence positively in the quality of life of all, including fomenting the work in team, discussions in groups of studies, challenges to behavioral changes and even a folder that the main objectives and results of the research. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Presídio Estadual de Cruz Alta | por |
dc.subject | Ambiente prisional | por |
dc.subject | Qualidade de vida no cárcere | por |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Cruz Alta State Prison | eng |
dc.subject | Prison environment | eng |
dc.subject | Quality of life in prison | eng |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.title | A educação ambiental e seus reflexos na qualidade de vida dos indivíduos que compõem o sistema penitenciário Cruz Alta, RS | por |
dc.title.alternative | Environmental education and its reflections on the quality of life individuals composing the penitentiarysystem of Cruz Alta, RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Cruz Alta, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho traz como objetivo identificar qual a relação existente entre a educação ambiental e o sistema prisional e se esse ambiente interfere na qualidade de vida dos indivíduos que integram o Presídio Estadual de Cruz Alta. O sistema prisional em âmbito nacional enfrenta muitas dificuldades para cumprir a sua missão de ressocialização das pessoas privadas de liberdade e todas essas dificuldades refletem-se nos presídios gaúchos, onde a superlotação, o desrespeito a direitos básicos dos apenados não conseguem ser garantidos ainda que assegurados pela Legislação. Diante da situação atual nos presídios percebe-se o papel fundamental da Educação Ambiental, onde o profissional de educação ambiental pode ser inserido como ferramenta a recuperar a garantia de direitos básicos aos reclusos, proporcionando soluções práticas, para problemáticas cotidianas que afetam diretamente a qualidade de vida de todos os indivíduos que fazem parte do sistema prisional, garantindo a todos os profissionais que atuam nos presídios um melhor ambiente de trabalho para que possam desempenhar melhor e com mais motivação suas atividades, e aos apenados que sendo-lhes respeitados seus direitos básicos possa-se então cultivar bons hábitos, proporcionar melhores condições para exercer algum tipo de trabalho sustentável, podendo inclusive transformar comportamentos que serão repetidos quando este cumprir sua pena e retornar ao convívio à sociedade. Para aquisição de dados foram aplicados questionários semi estruturados aos reclusos, Agentes Penitenciários, Policiais Militares e aos Agentes de saúde e educação que compõem o Presídio Estadual de Cruz Alta. Identificando no cotidiano dos indivíduos ações que podem vir a influenciar positivamente na qualidade de vida de todos, inclusive fomentando o trabalho em equipe, discussões em grupos de estudos, desafios a mudanças comportamentais e inclusive um folder que reúne os principais objetivos e resultados da pesquisa. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |