dc.contributor.advisor | Rosa, Rosane | |
dc.creator | Silva, Kátia Leonor Alves Silva da | |
dc.date.accessioned | 2020-11-25T13:41:28Z | |
dc.date.available | 2020-11-25T13:41:28Z | |
dc.date.issued | 2019-12 | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20169 | |
dc.description | TCC (Graduação) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Sociais e Humanas, Curso de Comunicação Social Produção Editorial, RS, 2019. | por |
dc.description.abstract | This experimental course conclusion project consisted on the application of interactive games and the creation of the Illustrated Children's Glossary: Brazil-Mozambique, result of the union in the illustrations glossaries created in the cities of Maputo - Mozambique and Santa Maria/RS - Brazil about the theme of Human Rights in a collaborative manner with elementary/high school children in public institutions in these cities in 2019. Through the general objective of creating glossaries, in print and digital format, in a collaborative manner with Brazilian and Mozambican children, we sought answers to our problem: What marks and cultural realities about childhood and 'being a child' are highlighted through the illustrations by children in these two countries? The methodological choice by action-research made it possible to change the children’s relationship from subject-object to subject-subject (PERUZZO, 2016), showing that they are capable of being co-protagonists and not merely investigated objects. Thanks to the children’s collaboration, it was possible to understand the importance of creating spaces and opportunities for each one to “say his own word” (FREIRE, 2005). It is concluded that the project allowed Mozambican and Brazilian children the right to free expression through speech and drawing, as well as the exercise of co-authorship of their creations and glossary. In addition, it provided the practice of learning acquired throughout college through the creation of an editorial product that could subsidize teaching practice for the respective age group in a collaborative and authorial perspective. | eng |
dc.language | por | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Produção editorial | por |
dc.subject | Glossário infantil ilustrado | por |
dc.subject | Direitos humanos | por |
dc.subject | Coautoria | por |
dc.subject | Editorial production | eng |
dc.subject | Illustrated children's glossary | eng |
dc.subject | Human rights | eng |
dc.subject | Coauthoring | eng |
dc.title | Glossário infantil: o direito a coautoria no Brasil e em Moçambique | por |
dc.title.alternative | Children's glossary: the right to coautory in Brazil and Mozambique | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Comunicação Social Produção Editorial | por |
dc.description.resumo | Este projeto experimental de conclusão de curso consistiu na aplicação de jogos interativos e a criação do Glossário Infantil Ilustrado: Brasil-Moçambique, fruto da união das ilustrações dos glossários criados nas cidades de Maputo – Moçambique e Santa Maria/RS – Brazil sobre a temática dos Direitos Humanos de maneira colaborativa com crianças do ensino básico/fundamental em instituições públicas dessas cidades no ano de 2019. Através do objetivo geral de construir os glossários, no formato impresso e digital, de maneira colaborativa com crianças brasileiras e moçambicanas, buscamos respostas para a nossa problemática: Quais marcas e realidades culturais sobre a infância e o ‘ser criança’ são evidenciadas através das ilustrações realizadas pelas crianças desses dois países?. A escolha da metodologia pela pesquisa-ação possibilitou mudar a relação das crianças de sujeito-objeto para sujeito-sujeito (PERUZZO, 2016), evidenciando que são capazes de serem coprotagonistas e não meros objetos investigados. Graças à colaboração das crianças, foi possível compreenderem a importância de criar espaços e oportunidades para cada um “dizer a própria palavra” (FREIRE, 2005). Conclui-se que o projeto possibilitou às crianças moçambicanas e brasileiras o direito à livre expressão por meio da fala e do desenho, bem como o exercício da coautoria de suas criações e do glossário. Além disso, proporcionou a prática da aprendizagem adquirida ao longo da faculdade por meio da criação de um produto editorial que poderá subsidiar a prática docente para respectiva faixa etária numa perspectiva colaborativa e autoral. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |