dc.contributor.advisor | Dalla Nora, Macklini | |
dc.creator | Mazer, Maria Fernanda Possebon | |
dc.date.accessioned | 2021-02-18T17:44:22Z | |
dc.date.available | 2021-02-18T17:44:22Z | |
dc.date.issued | 2020-10-02 | |
dc.date.submitted | 2020-10-02 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20331 | |
dc.description.abstract | The forecast scenarios regarding the environmental pollution raises a question whether the current vehicle emission certification is reliable enough to assure fleet agreement with the legal limits. Standardized procedures such as the FTP-75 proposed in the United States (currently incorporated in the Brazilian legislation) and the Worldwide harmonized Light vehicles Test Cycle (WLTC) are discussed in this paper. Both cycles were performed in a chassis dynamometer with the driver, vehicle and fuel kept constant so the comparison between the cycles would not be compromised. The vehicle chosen was a 1.4 dm³ displaced volume FIAT sedan with maximum power of 60 kW at 5500 rpm and maximum torque of 122 Nm at 2250 rpm. The five points estimated as the most representative of both tests were selected for steady-state investigations in terms of fuel consumption and air excess factor and conducted using hydrous-ethanol (E97W03) – ethanol blend available in Brazilian fuel stations. The results showed that the FTP-75 demanded greater average and maximum acceleration values, implying on more aggressive driving conditions. The WLTC presented a more homogeneous acceleration per speed diagram, providing higher average speed and speed standard deviation (i.e., more transient conditions). It could be seen that the WLTC covers a wider range of engine operation conditions holding more dispersed points than the FTP-75. In addition, the WLTC contained points with higher load, which made the results for fuel consumption to be higher compared to FTP-75. The engine operation points provided by the FTP-75 were excessively condensed. Therefore, it could be concluded that the FTP-75 can be a predictable test with repeated points of operation. Also, it could be observed that depending on the test specifications the driver can largely influence the performance of the vehicle. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | FTP-75 | por |
dc.subject | WLTC | por |
dc.subject | Ciclos de condução | por |
dc.subject | Desempenho | por |
dc.subject | Operação transiente | por |
dc.subject | Driving cycles | eng |
dc.subject | Operation demand | eng |
dc.subject | Transient behavior | eng |
dc.title | Comparação de ciclos de condução padrão aplicados a um veículo de passageiro operando com etanol | por |
dc.title.alternative | Comparasion between teh FTP-75 and WLTC cycles applied to a passenger vehicle runnin on ehtanol | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Mecânica | por |
dc.description.resumo | Ensaios de homologação têm sido realizados em dinamômetros de chassis para medir consumo de combustível e emissões de poluentes de veículos. Os ciclos de condução padrão FTP-75 (atualmente incorporado na legislação brasileira) e o Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Cycle (WLTC) foram realizados em um dinamômetro de chassis em que o motorista, o veículo e o combustível foram mantidos constantes para que a comparação entre os ciclos se mantivesse justa. O veículo selecionado foi um FIAT sedan de 1.4 dm³ de volume deslocado e que apresenta potência máxima de 60 kW em 5500 rpm de rotação do motor, com torque máximo de 122 Nm em 2250 rpm. Os cinco pontos de operação mais representativos foram selecionados para testes em regime estacionário operando com etanol comercial e foram avaliados segundo o consumo de combustível e o fator de excesso de ar. Os resultados obtidos mostraram que o ciclo FTP-75 exigiu valores maiores de aceleração média e máxima, demonstrando condições de dirigibilidade mais agressivas. O ciclo WLTC apresentou um mapa de aceleração por velocidade mais homogêneo, proporcionando um valor médio de velocidade e desvio padrão maior (i.e., comportamentos mais transientes). Foi possível observar que o WLTC preencheu mais faixas de operação do motor com pontos mais dispersos em comparação com o FTP-75. Ainda, o ciclo WLTC apresentou pontos de maior carga resultando em maior consumo de combustível comparado ao FTP-75. As condições de operação exigidas pelo FTP-75 foram similares e condensadas em certas áreas do mapa do motor. Portanto, foi possível concluir que o ciclo FTP-75 pode ser considerado previsível, pois possui muitos pontos de operação repetidos. Além disso, observou-se que, dependendo das especificações impostas para a realização dos ciclos, o motorista tem larga capacidade de influenciar os resultados. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |