dc.contributor.advisor | Dalla Nora, Macklini | |
dc.creator | Hatschbach, Leonardo Sonego | |
dc.date.accessioned | 2021-02-25T19:11:10Z | |
dc.date.available | 2021-02-25T19:11:10Z | |
dc.date.issued | 2021-02-12 | |
dc.date.submitted | 2021-02-12 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20344 | |
dc.description.abstract | Performance and emissions of a compact sedan vehicle powered by a 1.4 dm³ spark ignition engine fueled with compressed natural gas (CNG), Brazilian gasoline (E27), commercial ethanol 95% v/v (E95W05) and wet ethanol 88% v/v (E88W12) were evaluated throughout the key points of the Worldwide Harmonized Light-vehicles Test Cycle (WLTC). The vehicle operating points with longest residence time on the WLTC were selected to fuel consumption and emissions evaluation at steady state conditions. In addition, different fuels performance was assessed through maximum vehicle power and torque tests. The three main operating zones of the WLTC reported in this work accounted altogether for about 34% of the time spent on the entire cycle. The results indicated a significant reduction on greenhouse gas (GHG) emissions and specific fuel consumption for operation with CNG, despite the decrease on maximum wheel power of about 10% compared to gasoline. The ethanol blends provided higher maximum wheel power and reduced emissions of nitrogen oxides (NOx), but increased specific fuel consumption, carbon monoxide (CO) and GHG emissions in comparison to CNG and gasoline. The operation with gasoline resulted in the minimum CO emissions for all fuels tested despite the highest values of carbon dioxide (CO2) and increased NOx. Even though ethanol produced little total unburned hydrocarbons (THC), the overall sum of THC, alcohols and aldehydes emissions raised an alert for this renewable fuel, whereas CNG emitted the least amount of such pollutants. Furthermore, wet ethanol provided increased combustion efficiency and reduced CO at high loads in comparison to Brazilian commercial ethanol. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Embargado | por |
dc.subject | Desempenho veicular | por |
dc.subject | Combustíveis alternativos | por |
dc.subject | Emissões | por |
dc.subject | Eficiência energética | por |
dc.subject | Ciclos de condução | por |
dc.subject | Light-duty vehicles performance | eng |
dc.subject | Alternative fuels | eng |
dc.subject | Emissions | eng |
dc.subject | Fuel efficiency | eng |
dc.subject | Driving cycles | eng |
dc.title | Análise de emissões e eficiência energética de um veículo de passageiros operando com diferentes combustíveis em pontos críticos do ciclo WLTC | por |
dc.title.alternative | Emissions and fuel efficiency assessment form a passenger vehicle operating on several fuels at the WLTC key points | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Mecânica | por |
dc.description.resumo | Parâmetros de desempenho e emissões de um veículo sedan compacto com motor de ignição por centelha de 1,4 dm³ utilizando gás natural veicular (GNV), gasolina (E27), etanol comercial (E95W05) e etanol super-hidratado (E88W12) foram avaliados nos pontos mais frequentes do ciclo padrão de condução Worldwide Harmonized Light-vehicles Test Cycle (WLTC). Os pontos de operação do veículo com maior tempo de residência no WLTC foram selecionados para análises de consumo de combustível e emissões em regime estacionário de operação. Além disso, foram analisados os valores máximos de torque e potência do veículo com cada combustível. As três principais zonas de operação do WLTC identificadas nesse trabalho somaram juntas 34% do tempo total do ciclo. Os resultados indicaram uma redução significativa nas emissões de gases de efeito estufa (GEE) e no consumo específico de combustível com a utilização de GNV apesar do decréscimo de potência máxima em cerca de 10% comparado à gasolina. As misturas de etanol, comparadas à gasolina e GNV, proporcionaram maior potência e redução de óxidos de nitrogênio (NOx). Porém, levaram a maiores emissões de monóxido de carbono (CO) e GEE, além de maior consumo específico de combustível. A operação com gasolina resultou nos menores valores de CO dentre todos os combustíveis testados, apesar dos maiores níveis de dióxido de carbono (CO2) e NOx. Apesar do etanol gerar baixas emissões de hidrocarbonetos totais não queimados (THC), a soma entre THC, álcoois e aldeídos expõe um alerta para esse combustível renovável. O GNV, entretanto, emitiu a menor quantidade desses poluentes. Além disso, o etanol super-hidratado apresentou melhores valores de eficiência de combustão e reduziu emissões de CO em altas cargas, comparado ao etanol comercial. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |