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dc.contributor.advisorMartins, Mario Eduardo Santos
dc.creatorPrante, Geovane Alberto Frizzo
dc.date.accessioned2021-03-19T16:37:51Z
dc.date.available2021-03-19T16:37:51Z
dc.date.issued2021-03-12
dc.date.submitted2021-03-12
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/20452
dc.description.abstractStringent environmental legislation has demanded development of internal combustion engines towards higher thermal efficiency to reduce greenhouse gas emissions. Brazilian governmenta l programs like ROTA 2030 and RenovaBio drive the research and development of highly efficient engines fueled with biofuels, as sugarcane bioethanol, which has a near to zero carbon footprint. Some technologies such as gasoline direct injection, variable v alve train and turbocharging w ere implemented in downsized Spark Ignition engines to reach higher thermal efficiencies and decrease CO2 emissions. Homogeneous lean combustion in SI operation can improve fuel consumption and reduce exhaust gas emissions. To explore the limits of homogen eous lean combustion in SI engines, experimental tests were run to investigate performance, efficiency, combustion, and emission parameters of a multi cylinder Ford 1.0l Ti VCT EcoBoost engine fueled with hydrous ethanol. Hydrous ethanol is a commercial Br azilian fuel which has higher laminar flame speed and higher dilution tolerance than gasoline, and thus can increase combustion stability. P art load operation (bellow 8.0 bar IMEP) was explored at engine speed of 1500 rpm. Air to fuel ratio was varied from stoichiometric (lambda 1.0) to lambda 1.5. The lean l imit of stable homogeneous lean combustion (CoV of IMEP ≤ 3.0%) was archived with lambda 1.4. The lowest indicated load of 2.1 bar IMEP was limited in combustion stability at lambda 1.3. The maximum ind icated efficiency was 36.9% in indicated load of 8.0 b ar IMEP and lambda 1.4 The NOx emissions were 1.4 g/kWh at 4.0 bar IMEP and lambda 1.4.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEtanolpor
dc.subjectCombustão pobrepor
dc.subjectCarga parcialpor
dc.subjectEthanoleng
dc.subjectLean combustioneng
dc.subjectPart loadeng
dc.titleExploração do limite pobre em carga parcial de um motor ignição por centelha de injeção direta operando com etanolpor
dc.title.alternativeExploring the part load lean limit of a direct injection spark ignition engine fueled with ethanoleng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Graduaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasil.por
dc.degree.graduationEngenharia Mecânicapor
dc.description.resumoRigorosas legislaç ões ambienta is exig em o desenvolvimen to de motores de combustão interna com maiores eficiências térmicas para reduzir as emissõe s de gases de efeito estufa. Programas governamentais brasileiros como ROTA 2030 e RenovaBio impulsionam a pesquisa e o desenvolvimento de motores altamente eficient es movidos a biocombustíveis, como o bioetanol de cana de açúcar, que tem pegada de carbono próxima de zero . Algumas tecnologias foram implementas como injeção direta de combustível , comando de válvula variável e turbo alimentação , em motores de ignição p or centelha de tamanho reduzido para alcançar maiores eficiências térmicas e diminuir as emissões de CO2. A combustão homogênea pobre pode melhorar o consumo de combustível e reduzir emissões. Para explorar o limite pobre em motor es SI , testes experimentai s foram executados para investigar o desempenho, efic iência, combustão e emiss ões de um motor Ford 1.0l Ti VCT EcoBoost operando com etanol hidratado. O etanol hidratado é um combustível comercial brasileiro que possui maior velocidade laminar de chama e m aior tolerância à diluição comparado a gasolina e, po rtanto, pode aumentar estabilidade de combustão. A operação de carga parcial (abaixo de 8,0 bar IMEP) foi explorada na velocidade de rotação de 1500 rpm. A relação ar combustível foi variada de lambda 1, 0 até lambda 1,5. O limite de combustão estável (CoV de IMEP ≤ 3,0%) foi a lcançado em lambda 1, 4. A menor carga indicada , 2,1 bar IMEP , foi limitada por estabilidade de combustão em lambda 1,3. A máxima eficiência indicada foi de 36,9% na carga indicada de 8,0 bar IMEP e lambda 1,4. As emissões de NOx foram 1,4 g / kWh a 4,0 bar IMEP e lambda 1,4.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Tecnologiapor


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