dc.contributor.advisor | Martins, Mario Eduardo Santos | |
dc.creator | Prante, Geovane Alberto Frizzo | |
dc.date.accessioned | 2021-03-19T16:37:51Z | |
dc.date.available | 2021-03-19T16:37:51Z | |
dc.date.issued | 2021-03-12 | |
dc.date.submitted | 2021-03-12 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20452 | |
dc.description.abstract | Stringent environmental legislation has demanded development of internal combustion engines
towards higher thermal efficiency to reduce greenhouse gas emissions. Brazilian governmenta l
programs like ROTA 2030 and RenovaBio drive the research and development of highly
efficient engines fueled with biofuels, as sugarcane bioethanol, which has a near to zero carbon
footprint. Some technologies such as gasoline direct injection, variable v alve train and
turbocharging w ere implemented in downsized Spark Ignition engines to reach higher thermal
efficiencies and decrease CO2 emissions. Homogeneous lean combustion in SI operation can
improve fuel consumption and reduce exhaust gas emissions. To explore the limits of
homogen eous lean combustion in SI engines, experimental tests were run to investigate
performance, efficiency, combustion, and emission parameters of a multi cylinder Ford 1.0l Ti
VCT EcoBoost engine fueled with hydrous ethanol. Hydrous ethanol is a commercial Br azilian
fuel which has higher laminar flame speed and higher dilution tolerance than gasoline, and thus
can increase combustion stability. P art load operation (bellow 8.0 bar IMEP) was explored at
engine speed of 1500 rpm. Air to fuel ratio was varied from stoichiometric (lambda 1.0) to
lambda 1.5. The lean l imit of stable homogeneous lean combustion (CoV of IMEP ≤ 3.0%) was
archived with lambda 1.4. The lowest indicated load of 2.1 bar IMEP was limited in combustion
stability at lambda 1.3. The maximum ind icated efficiency was 36.9% in indicated load of 8.0
b ar IMEP and lambda 1.4 The NOx emissions were 1.4 g/kWh at 4.0 bar IMEP and lambda 1.4. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Etanol | por |
dc.subject | Combustão pobre | por |
dc.subject | Carga parcial | por |
dc.subject | Ethanol | eng |
dc.subject | Lean combustion | eng |
dc.subject | Part load | eng |
dc.title | Exploração do limite pobre em carga parcial de um motor ignição por centelha de injeção direta operando com etanol | por |
dc.title.alternative | Exploring the part load lean limit of a direct injection spark ignition engine fueled with ethanol | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Engenharia Mecânica | por |
dc.description.resumo | Rigorosas
legislaç ões ambienta is exig em o desenvolvimen to de motores de combustão interna
com maiores eficiências térmicas para reduzir as emissõe s de gases de efeito estufa. Programas
governamentais brasileiros como ROTA 2030 e RenovaBio impulsionam a pesquisa e o
desenvolvimento de motores altamente eficient es movidos a biocombustíveis, como o bioetanol
de cana de açúcar, que tem pegada de carbono próxima de zero . Algumas tecnologias foram
implementas como injeção direta de combustível , comando de válvula variável e turbo
alimentação , em motores de ignição p or centelha de tamanho reduzido para alcançar maiores
eficiências térmicas e diminuir as emissões de CO2. A combustão homogênea pobre pode
melhorar o consumo de combustível e reduzir emissões. Para explorar o limite pobre em
motor es SI , testes experimentai s foram executados para investigar o desempenho, efic iência,
combustão e emiss ões de um motor Ford 1.0l Ti VCT EcoBoost operando com etanol
hidratado. O etanol hidratado é um combustível comercial brasileiro que possui maior
velocidade laminar de chama e m aior tolerância à diluição comparado a gasolina e, po rtanto,
pode aumentar estabilidade de combustão. A operação de carga parcial (abaixo de 8,0 bar
IMEP) foi explorada na velocidade de rotação de 1500 rpm. A relação ar combustível foi
variada de lambda 1, 0 até lambda 1,5. O limite de combustão estável (CoV de IMEP ≤ 3,0%)
foi a lcançado em lambda 1, 4. A menor carga indicada , 2,1 bar IMEP , foi limitada por
estabilidade de combustão em lambda 1,3. A máxima eficiência indicada foi de 36,9% na carga
indicada de 8,0 bar IMEP e lambda 1,4. As emissões de NOx foram 1,4 g / kWh a 4,0 bar IMEP
e lambda 1,4. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |