dc.creator | Ramos, André Gonçalves | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T13:01:12Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T13:01:12Z | |
dc.date.issued | 2019-12-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20722 | |
dc.description.abstract | All those who worked and still work with teaching and learning of Portuguese language in East
Timor have certainly faced a number of particularities and specificities that make their work
practice unique in the universe of teaching practices. My brief experience as a L2 Portuguesespeaking
teacher in this country has motivated me to produce a research that systematically
focused on the characteristics of the Timorese L2 (second language) Portuguese learner's
interlanguage and that could in some way contribute to the development of this theoreticalpractical
area. The environmental and circumstantial conditions led us to the possible cut,
establishing as main objective the investigation of characteristics of usage of verbs in
Portuguese language interlanguage of young Timorese over time, considered three distinct
moments of production. To execute this research, we adopted the theoretical framework based
on Psycholinguistics, more specifically in the field of Second Language Acquisition (ELLIS,
1997), with Interlanguage concept (SELINKER, 1972), and we used Error Analysis (CORDER,
1967; SANTOS GARGALLO, 2004) as a methodological basis. This type of analysis allowed
the disclosure of several characteristic traits of the Interlanguage, which, in large part,
evidenced the agreement between subject, verb, and usage of tenses and verb modes as of great
difficulty for the participants, representing a challenge for the acquisition of the Portuguese
language as L2. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Aquisição de segundas línguas | por |
dc.subject | Interlíngua | por |
dc.subject | Português L2 | por |
dc.subject | Timor-Leste | por |
dc.subject | Second language acquisition | eng |
dc.subject | Portuguese L2 | eng |
dc.subject | East Timor | eng |
dc.subject | Interlanguage | eng |
dc.title | A aquisição do verbo na interlíngua escrita de timorenses universitários aprendizes de português L2 | por |
dc.title.alternative | The acquisition of the verb in the written interlanguage of university timorense learners of portuguese L2 | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Todos aqueles que atuaram e atuam no ensino-aprendizagem de língua portuguesa em Timor-
Leste certamente já se depararam com uma série de particularidades e especificidades, que
tornam sua prática de trabalho única no universo das práticas de ensino. Minha breve
experiência como docente de língua portuguesa L2 nesse país me motivou a produzir uma
pesquisa que focasse, de forma sistemática, as características da interlíngua de timorenses
aprendizes de português L2 e que pudesse de alguma forma contribuir com o desenvolvimento
dessa área teórico-prática. As condições ambientais e circunstanciais nos levaram ao recorte
possível, estabelecendo como objetivo principal a investigação de características do uso de
verbos na interlíngua escrita de língua portuguesa de jovens timorenses ao longo do tempo,
considerados três momentos distintos de produção. Para realizar esta pesquisa, adotamos o
referencial teórico pautado na área da Psicolinguística, mais especificamente no campo da
Aquisição de Segundas Línguas (ELLIS, 1997), com conceito de Interlíngua (SELINKER,
1972), e usamos a Análise de Erros (CORDER, 1967; SANTOS GARGALLO, 2004) como
base metodológica. Esse tipo de análise possibilitou a revelação de diversos traços
característicos da interlíngua, que, em grande parte, evidenciaram a concordância entre
sujeito e verbo e o emprego dos tempos e modos verbais como de grande dificuldade para
os participantes, representando um verdadeiro desafio para a aquisição da língua portuguesa
como L2. | por |
dc.contributor.advisor1 | Marchesan, Maria Tereza Nunes | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5214558523776194 | por |
dc.contributor.referee1 | Brito, Regina Helena Pires de | |
dc.contributor.referee2 | Durão, Adja Balbino de Amorim Barbieri | |
dc.contributor.referee3 | Fialho, Vanessa Ribas | |
dc.contributor.referee4 | Schneider, Vitor Jochims | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9031946242853369 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |