dc.creator | Ferrari, Mauára Fréo | |
dc.date.accessioned | 2021-05-20T13:26:12Z | |
dc.date.available | 2021-05-20T13:26:12Z | |
dc.date.issued | 2017-01-17 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20937 | |
dc.description.abstract | The present research entitled "Technological Resources: Contributions in Continuing
Teacher Education", developed in the line of research, Development of Educational
Technologies in Network and in the Area of Concentration, Educational Technologies
in Network for Innovation and Democratization of Education in the professional
master's degree in Network Educational Technologies, at UFSM, a study focused on
the integration of free technological resources into teaching practice, since they are
tools available in the teachers' school context. In this approach, the objective was to
analyze how the technological resources applied in a course of continuing teacher
training for the integration of free technological resources contributes to the teaching
practice. It presents as reference, theoretical Kenski (2003), Behrens (2013), Libâneo
(2004), among others. It is characterized as action research and is developed in four
stages. In the first one, we identified the demands of the teachers belonging to the RS
State Education Network, in the municipality of Palmeira das Missões, through the
Educational Technology Center (NTE), a training site for teachers belonging to the
nucleus of the 20th Regional Coordination of Education (CRE). In the second, we apply
a course in workshop format, using the free software HagáQuê, LibreOffice Impress,
Xmind and LibreOffice Calc. In the third one, we analyze the contributions of the
workshops and, in the fourth stage, we present our final product, that is, the
dissemination of the tutorials (videos and descriptions), in the portals of the Professor
of the Ministry of Education and Culture and of Educational Resources Of CAPES
denominated EduCAPES. We observed, with the application and analysis of this study,
that, with proper planning and a professional with training, the integration of free
technological resources into education becomes a valuable tool, both for the mediation
of knowledge and for the one who Is the subject of the learning process. Thus, it is the
collaborative environment that provides the interaction between teacher, student, the
construction of knowledge and the formation of autonomy. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Recursos tecnológicos livres | por |
dc.subject | Prática docente | por |
dc.subject | Continuous formation | eng |
dc.subject | Free technological resource | eng |
dc.subject | Educational practice | eng |
dc.title | Recursos tecnológicos: contribuições na formação continuada de professores | por |
dc.title.alternative | Technological resources: contributions in continuing education teachers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa, desenvolvida na linha de pesquisa,Desenvolvimento de
Tecnologias Educacionais em Rede e na Área de Concentração, Tecnologias
Educacionais em Rede para Inovação e Democratização da Educação no Curso de
Mestrado Profissional em Tecnologias Educacionais em Rede, na UFSM, estudo
voltado para a integração de recursos tecnológicos livres na prática docente, visto que
são ferramentas disponíveis no contexto escolar dos professores. Nesse enfoque,
objetivou analisar de que maneira os recursos tecnológicos aplicados em um curso de
formação continuada de professores para a integração de recursos tecnológicos livres
contribui para a prática docente. Apresenta como referencial, teórico Kenski (2003),
Behrens (2013), Libâneo (2004), entre outros. Caracteriza-se como pesquisa-ação e
é desenvolvida em quatro etapas. Na primeira, identificamos as demandas dos
professores pertencentes à rede Estadual de Educação do RS, no município de
Palmeira das Missões, por meio do Núcleo de Tecnologia Educacional (NTE), local de
realização de capacitações para professores pertencentes ao núcleo da 20ª
Coordenadoria Regional de Educação (CRE). Na segunda, aplicamos um curso em
formato de oficina, utilizando os softwares livre HagáQuê, LibreOffice Impress, Xmind
e LibreOffice Calc. Na terceira, analisamos as contribuições das oficinas e, na quarta
etapa, realizamos a apresentação de nosso produto final, ou seja, a divulgação dos
tutoriais (vídeos e descritivos), nos portais do Professor do Ministério da Educação e
Cultura e no de Recursos Educacionais da CAPES denominado EduCAPES.
Observamos, com a aplicação e análise deste estudo, que, com o devido
planejamento e um profissional com capacitação, a integração de recursos
tecnológicos livres na educação se torna uma ferramenta de grande valia, tanto para
quem faz a mediação do conhecimento, quanto àquele que é sujeito do processo de
aprendizagem. Assim, é o ambiente colaborativo que proporciona a interação entre
professor, aluno, a construção do conhecimento e a formação da autonomia. | por |
dc.contributor.advisor1 | Rocha, Karla Marques da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3301494042964760 | por |
dc.contributor.referee1 | Rela, Eliana | |
dc.contributor.referee2 | Siluk, Ana Cláudia Pavão | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3686771446150523 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |