dc.creator | Petrarca, Humberto Arleo | |
dc.date.accessioned | 2021-06-23T16:36:00Z | |
dc.date.available | 2021-06-23T16:36:00Z | |
dc.date.issued | 2020-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21195 | |
dc.description.abstract | Although we live in a connected and globalized world, the students of the Field
School often follow, due to the long distances from their locations, on the margins of
Digital Information and Communication Technologies (TDICs). Notwithstanding this,
the use of new technologies, such as cinema, are increasingly being used in
pedagogical practices, not least because they provide opportunities for the creativity
of students and their development in the teaching and learning process. In this
sense, it is necessary to ask the following question: “Cinema can contribute to
effecting the dynamics of rural education, as well as in the rescue of the traditional
culture of the rural subject in the case of the Municipal School of the Elementary
School (EMCEF) Maria Manoela da Cunha Teixeira - municipality of São Gabriel /
RS”. With that, the methodology used was action research, in which workshops,
workshops, and interviews were carried out, in addition to the analysis of the
Political-Pedagogical Project of the School and of the whole process used with a
view to carrying out the proposal. This methodology provides the respondents with a
leading role in building their trajectory and the results obtained. The specific
objectives of this research are highlighted: a) to analyze the municipality of São
Gabriel in economic, educational aspects, especially linked to rural schools; b)
characterize the EMCEF Maria Manoela da Cunha Teixeira; c) use cinema as a
pedagogical tool in the learning of students in the municipality of São Gabriel and d)
analyze the protagonism provided through “making cinema” in the belonging of these
social subjects to the field. The results obtained certify how cinema can and should
be used as a pedagogical tool in rural schools for the construction of critical subjects
and protagonists of their own trajectory. The aforementioned research seeks to bring
to light the importance of using this pedagogical tool in rural schools, in order to value
these subjects and, thus, contribute to the effectiveness of their autonomy when they
assume the role and become masters of their own narrative collaborating , thus, for
the construction and solidification of the peasant territory. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Cinema | por |
dc.subject | Educação do campo | por |
dc.subject | Território | por |
dc.subject | Rural education | eng |
dc.subject | Territory | por |
dc.title | Educação do campo, território e cinema “Lá Fora”: o caso da EMCEF Maria Manoela da Cunha Teixeira | por |
dc.title.alternative | Rural education, territory, cinema "Outside": the case of EMCEF Maria Manoela da Cunha Teixeira | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Apesar de vivermos em um mundo conectado e globalizado, os educandos e
educandas das Escolas do Campo seguem muitas vezes, devido às longas
distâncias de suas localidades, à margem das Tecnologias Digitais de Informação e
Comunicação (TDICs). Não obstante disso, o uso de novas Tecnologias, como o
cinema, estão cada vez mais sendo utilizadas nas práticas pedagógicas, até mesmo
porque oportunizam a criatividade dos educandos e o seu desenvolvimento no
processo de ensino e aprendizagem. Neste sentido, é necessário fazer o seguinte
questionamento: “O Cinema pode contribuir para efetivar as dinâmicas da Educação
do campo, bem como no resgate da cultura tradicional do sujeito do campo no caso
da Escola Municipal do Campo de Ensino Fundamental (EMCEF) Maria Manoela da
Cunha Teixeira – município de São Gabriel/RS?”. Com isso, a metodologia usada foi
a pesquisa-ação, em que foram realizadas oficinas, workshops, e entrevistas, além
da análise do Projeto Político-Pedagógico da Escola e de todo o processo utilizado
com vistas à realização da proposta. Esta metodologia proporciona aos pesquisados
o protagonismo na construção de sua trajetória e dos resultados obtidos. Ressaltase
como objetivos específicos desta pesquisa: a) analisar o município de São
Gabriel nos aspectos econômicos, educacionais, especialmente vinculados às
escolas do campo; b) caracterizar a EMCEF Maria Manoela da Cunha Teixeira; c)
utilizar o cinema como ferramenta pedagógica na aprendizagem dos alunos no
município de São Gabriel e d) analisar o protagonismo proporcionado por meio do
“fazer cinema” no pertencimento desses sujeitos sociais ao campo. Os resultados
obtidos certificam como o cinema pode e deve ser usado como ferramenta
pedagógica nas escolas do campo para a construção de sujeitos críticos e
protagonistas de sua própria trajetória. A referida pesquisa procura trazer à luz a
importância do uso desta ferramenta pedagógica nas escolas do campo, a fim de
valorizar tais sujeitos e, assim, contribuir para a efetivação da autonomia destes ao
assumirem o protagonismo e tornarem-se senhores de sua própria narrativa
colaborando, assim, para a construção e solidificação do território camponês. | por |
dc.contributor.advisor1 | Meurer, Ane Carine | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6724702305350914 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | David, Cesar de | |
dc.contributor.referee1 | Pereira, Ana Maria de Oliveira | |
dc.contributor.referee2 | Farias, Rivaldo Mauro de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7546036578144682 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Geografia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Geografia | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |